Original title:
Přechod k dospělosti : analýza faktorů ovlivňujících průběh tranzitního programu u lidí s mentálním postižením
Translated title:
Transition to adulthood : analysis of factors influencing the course of transition for young people with learning disabilities
Authors:
Jiroušek, Milan ; Šiška, Jan (advisor) ; Valešová Malecová, Barbara (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Přechod k dospělosti: analýza faktorů ovlivňujících průběh tranzitního programu u lidí s mentálním postižením Abstrakt: Tato práce se zabývá tranzitním programem a možnostmi jeho využití pro lidi s mentálním postižením. Cílem práce je zjistit jaké faktory ovlivňují průběh a výsledky tranzitního procesu. V první části práce ukazuji co je to tranzitní program, jaké jsou možnosti jeho využití, a stručně popisuji britský model tranzitního programu. Ve druhé části se zabývám vymezením faktorů ovlivňujících tranzitní proces a jejich analýzou. Výsledky ukazují, že pro tranzitní programy je charakteristický nedostatek informací a špatné plánování, což způsobuje, že rodiče lidí s mentálním postižením musí být často hnací silou celého procesu.Transition to adulthood: analysis of factors influencing the course of transition for young people with learning disabilities Abstrakt: This work deals with transition program and possibilities of its using for young people with learning disabilities. The aim of this paper is to find out which factors affect process and results of transition. The first part of this work define what is transition, how it could be used and how does it work in United Kingdom. The second part of this work tries to define and analyze factors, which affect transition for young people with learning disabilities. The results outline a lack of information and poor forward planning concerning transition programs. This causes that families of people with learning disabilities are often assumes to be a natural leaders of the process.
Keywords:
transition - people with learning disabilities - education - employment; tranzitní program - lidé s mentálním postižením - vzdělávání - zaměstnávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/42881