Název:
Práce s texty autorů Liberecka na 2. stupni základních škol
Překlad názvu:
Work with Texts of Liberec Region Authors on the Lower Secondary School
Autoři:
Čvančarová, Barbora ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Je tomu již osm let, kdy byl schválen nový systém kurikulárních dokumentů, a kdy se učitelům dala možnost vlastní volby v rozvržení výuky a vedení hodin. Bohužel, tato změna přístupu k výuce není vidět u všech učitelů. Stále se v hodinách objevuje metoda práce s textem, kdy učitel na položenou otázku "Co chtěl autor textem vyjádřit?" očekává jedinou správnou odpověď, a to tu, o které se sám domnívá, že je správná. Žáci tedy nejsou vhodně motivováni k tomu, aby se nad textem zamýšleli a aby o textu diskutovali. Tím jsou ochuzeni nejen o intenzivnější prožitky z textu, ale i o návazné aktivity, které by mohly podnítit jejich zájem o dílo, autora či čtení všeobecně. Právě z těchto důvodů vznikly projekty, představované v této práci. Ta nabízí učitelům základních škol na Liberecku již hotové projekty, které se tematicky vztahují k libereckému regionu, protože autoři textů v tomto kraji působí. Všechny projekty obsahují metodické pokyny, tedy shrnující tabulku (časová náročnost aktivit, pomůcky, metody atd.), návod, jak postupovat při projektu krok za krokem, texty, s kterými je pracováno, a navíc i pracovní listy, které jsou připraveny k okamžitému použití. Autoři a jejich texty jsou vybírány tak, aby se v nich žáci seznámili s nejrůznějšími literárními útvary a žánry. Navíc regionální tématika přitahuje...Résumé It is eight years ago when a new system of curriculum documents was approved and when teachers were given opportunity of their own choice in lesson planning and lesson management. Unfortunately, this change in approach to education cannot be seen in all teachers. In lessons, there is still a method of work with texts when a teacher requires only one particular respond to his question "What did the author want to express in the text?" and it is the respond he personally thinks is correct. In that case pupils are not motivated suitably to think about the text and to discuss it. They are impoverished in more intensive experiences from the text and they also miss follow-up activities which might encourage their interest in the work, the author and reading generally. Due to these reasons projects presented in this thesis aroused. This work offers to teachers from basic schools in Liberec area ready-made projects which relate thematically to Liberec region because authors of the texts act in this region. All the projects contain methodology instructions, which means a summarizing table (time requirement of activities, aids, methods), a step-by-step procedure instruction, texts to be worked with and also ready- made worksheets. Authors and texts are chosen in a way that pupils can be introduced to a variety...
Klíčová slova:
Liberecko; projektová výuka literatury; práce s textem; regionální autoři a literatura; Liberec region,work with text,regional authors and literature; project teaching of literature