Original title:
Moc jazyka ve výchovné metodě "Respektovat a být respektován"
Translated title:
Power of Language in "To Respect and To Be Respected" educational method
Authors:
Fialová, Lucie ; Šafaříková, Radana (advisor) ; Marcelli, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je věnována tématu moci jazyka a vztahu mezi jazykem a myšlením, vnímáním a prožíváním. Téma je nahlíženo skrze výchovnou metodu Respektovat a být respektován, jejíž základní premisou je, že forma komunikace rodiče s potomkem ovlivňuje výchovné úspěchy, ale také chování dítěte a hodnoty a postoje, které bude zastávat v dospělosti. Tento předpoklad je v diplomové práci ověřen empirickým výzkumem - rozhovory s rodiči a pozorování v rodinách ukazují, jak specifický způsob komunikace (který s sebou nese konkrétní gramatická a pragmatická pravidla) ovlivňuje chování a prožívání dítěte i rodiče.This diploma thesis deals with the power of language and the relation between language and thought, perception and experience. The topic is viewed through the "Respektovat a být respektován" (To Respect and To Be Respected) educational method. The main assumption of this method is that the way the parent communicates with the child affects educational success as well as the behaviour of the child and the values and attitude he or she will have as an adult. This premise is empirically tested by interviews with parents and observations in families, which show how the specific way of communication (which is based on particular grammatical and pragmatic rules) influences the behaviour and experience of both the child and the parent.
Keywords:
communication; education; Language; language relativism; politeness theory; power of language; pragmatics; Respektovat a být respektován (To Respekt and To Be Respected); Sapir; Whorf; Jazyk; komunikace; lingvistický relativismus; moc jazyka; pragmatika; Respektovat a být respektován; Sapir; teorie zdvořilosti; výchova; Whorf
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/42177