Original title:
Celotáborová hra jako prostředek pro získání určitých vědomostí a dovedností dětí
Translated title:
A whole camp game as a means of gaining children knowledge and skills
Authors:
Horálková, Pavla ; Valenta, Josef (advisor) ; Pelikán, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce nese název Celotáborová hra jako prostředek pro získání určitých vědomostí a dovedností dětí. Věnuje se tvorbě celotáborové hry jako výplni letního dětského tábora. Zaměřuje se zejména na vzdělávací prvky a nácvik sociálních dovedností při absolvování této hry. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá teorií celotáborových her. Věnuje se také motivaci, která je důležitá pro možné zapamatování fakt. Rozebírá hry, které jsou nedílnou součástí celotáborových her a v neposlední řadě se dotýká problematiky učení. Empirická část je složena z několika částí. První část je zaměřena na samotný popis celotáborové hry na téma "Stroj času", která byla realizována na dětském táboře, organizovaném občanským sdružením STROM, P.B.m., v roce 2010. Další část se věnuje didaktickému testu a jeho vyhodnocení. Tento test byl dán dětem ve třech etapách - v průběhu tábora, měsíc po táboře a 6 měsíců po táboře. Poslední část je zaměřena na sociální dovednosti a předkládá ukázky her, které slouží právě k rozvíjení sociálních dovedností. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda je možné zapamatovat si konkrétní fakta prostřednictvím celotáborové hry. KLÍČOVÁ SLOVA Celotáborová hra Zapamatování Učení Didaktický test Hry Sociální dovednostiThe present diploma thesis with the title 'The whole camp game as a means of gaining children knowledge and skills' focuses on the elaboration of games as a completion in summer camps for children. It deals mainly with educational components and the acquisition of social behaviour conveyed by these games. The thesis is split into a theoretical and an empirical part. The theoretical part is focused on the theory of whole camp games. It also deals with motivation, which is important for the ability to remember a fact. The games are presented as an inseparable part of the summer camps, last but not least affecting the pattern of learning. The empirical part is divided into several chapters. The first chapter contains a description of whole camp game under the motto of 'time machine', which were realized in a summer camp in 2010, organized by the STROM P.B.m. association. The next chapter deals with the didactical testing and elaboration. This test has been given to the children on three occasions - during the summer camp, one month later, and six months later. The last chapter focuses on social skills and presents examples of games, which lead to an improvement of social skills. The main goal of this thesis was to find out, whether it is possible to remember certain facts acquired during whole camp...
Keywords:
Didactical test; Games; Learning; Remembering; Social skills; Whole camp game; Celotáborová hra; Didaktický test; Hry,Sociální dovednosti; Učení; Zapamatování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41765