Název:
Barokní znakové galerie. Heraldická reprezentace šlechty, duchovenstva a měšťanstva, její interpretace a možnosti využití
Překlad názvu:
The baroque heraldic gallery of coats of arms. Heraldic representation of nobility, clergy and burghers, its interpretation and application possibilities
Autoři:
Oulík, Jan ; Ebelová, Ivana (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá barokní heraldikou, konkrétně fenoménem znakových galerií v českých zemích v pobělohorském období. Za pomoci metod pomocných věd historických analyzuje tři znakové soubory z 60. - 90. let 17. století: 1. znaky a znamení donátorů na šestnácti obrazech Svatováclavského cyklu v bazilice sv. Václava v poutním místě Stará Boleslav nedaleko Prahy; 2. trojici malovaných znaků ve štukových kartuších na vítězném oblouku kaple Panny Marie a sv. Karla Boromejského v bývalém Vlašském špitále na Malé Straně v Praze; 3. znaky a znamení na deseti dřevěných podstavcích soch českých patronů v arciděkanském kostele Nanebevzetí Panny Marie v Tachově. Práce přináší edici jmenovaných znakových souborů a identifikaci většiny osob, jimž znaky patřily, včetně srovnání se znaky v jiných pramenech (pečeti, koncepty erbovních listin, staré tisky). Zasazením do širšího historického kontextu a rozborem struktury dárců práce mj. ukazuje na složení tehdejších elit z řad vyšší a nižší šlechty, duchovenstva a měšťanů a na potřebu sebereprezantace těchto společenských vrstev. Mnohé znaky a znamení ze zmíněných tří souborů doposud nejsou v literatuře popsány. Práce současně ukazuje, jak mohou pomocné vědy historické doplnit výsledky zkoumání dalších historických a uměnovědných oborů a přispět k novému poznání doposud málo...This article focuses on Baroque heraldry, specifically the phenomenon of galleries of coats of arms in the Bohemian lands during the post-White Mountain period. Using auxiliary historical sciences methods, three sets of coats of arms from 1660-1690 are analysed: 1. Heraldic coats of arms and insignia of benefactors on sixteen paintings of the Saint Wenceslas series in the Basilica of St. Wenceslaus in the pilgrimage area of Stará Boleslav near Prague; 2. A set of three painted coats of arms in stucco cartouches on the triumphal arch of the Chapel of the Virgin Mary and St. Charles Borromeo in the former Vlašský Hospital in Prague's Lesser Town; 3. Heraldic coats of arms and insignia on ten wooden plinths of statues of Bohemian patrons in the archdeanery church of the Assumption of the Virgin Mary in Tachov. The article yields a series of named sets of coats of arms, and the identification of most persons to whom they belonged to, including a comparison with coats of arms presented in other sources (seals, designs on deeds for coats of arms, old prints). With the placement into a wider historical context and an analysis of the donor structure, the article also points to the composition of the elite at that time, stemming from a range of higher and lower nobility, clergy and burghers, and to the need to make...
Klíčová slova:
baroko; duchovenstvo; heraldika; měšťané; Praha; reprezentace; Stará Boleslav; Tachov; znakové galerie; šlechta; Baroque; Burghers; Clergy; Gallery of Coats of Arms; Heraldry; Nobility; Prague; Representation; Stará Boleslav; Tachov