Original title:
Nové pojetí výuky přírodních věd na základních školách
Translated title:
New trends in the Science education at primary schools
Authors:
Hlavová, Lucie ; Čtrnáctová, Hana (advisor) ; Čížková, Věra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalá ská práce vychází z výsledk výzkum TIMSS a PISA a jejich záv r ve vztahu k p írodov dnému vzd lávání v R. Zabývá se porovnáním tradi ní výuky a moderní badatelsky orientované výuky, která je pova ována za perspektivní zp sob výuky v souvislosti s rozvíjením p írodov dné gramotnosti ák . Podmínkou aplikace této metody je mj. osvojení dovedností po adovaných pro badatelsky orientovanou výuku na v ech stupních kol. V práci se zam ujeme na zji ování pot ebných dovedností u ák 1. stupn Z . V této souvislosti je proveden rozbor u ebnic prvouky a p írodov dy a zadán a vyhodnocen test ke zji ování uvedených dovedností.This bachelor thesis is based on the results of TIMSS and PISA tests and their outcomes related to science education in the Czech Republic. It compares traditional education with inquiry based education, which is considered a perspective teaching method in connection with developing pupils command of science. The condition for applying this method is among other aspects the development of skills required for enquiry based education in all stages of education. This thesis focuses on investigating if primary school pupils have attained these skills. For this matter, primary school science textbooks vere investigated and a survey investigating attainment of these skills was carried out at primary schools.
Keywords:
inquire based science education; primary and secondary schools; science education; badatelsky orientovaná výuka přírodních věd; přírodovědné vzdělávání; základní a střední školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41518