Original title:
Edukační prostředí dospívajících dívek s poruchami chování
Translated title:
The educational environment of adolescent girls with bahviour disorders
Authors:
Šimonová, Kristýna ; Gillernová, Ilona (advisor) ; Čáp, David (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se věnuje edukačnímu prostředí a jeho souvislosti s rozvojem poruch chování u dospívajících dívek. Jedná se především o edukační prostředí rodiny a školy vzhledem k jejich významu pro socializaci jedince. Teoretická část nejprve stručně charakterizuje období adolescence v jeho bio-psycho- sociálních hlediscích. Posléze se věnuje poruchám chování, jejich klasifikaci, projevům, ale také etiologii či specifikům této problematiky u dívek. V závěru pak nabízí vhled do souvislostí mezi různými charakteristikami edukačních prostředí a jejich vztahu s poruchami chování se zaměřením na specifika u dívek. Empirická část si pak klade za cíl zachytit možný vztah mezi poruchami chování u dívek a edukačním prostředím, o což se pokouší formou deseti podrobných případových studií dívek ve věku čtrnáct až šestnáct let umístěných do ústavních zařízení. K výzkumnému šetření bylo využito jak kvalitativních, tak kvantitativních výzkumných metod. Diplomový projekt přispívá k pochopení psychologických souvislostí problematického vývoje dospívajících dívek a přináší nová data do širšího projektu sledování edukačního prostředí dospívajících. Kromě přínosu ve formě detailních případových studií dívek, které poskytují vhled do této problematiky, výsledky práce naznačují zejména možné rizikové...The diploma thesis deals with the educational environment relating to the development of conduct disorders in adolescent girls. These are mainly the educational environments of family and school, in respect of their importance for the socialization of the individual. The theoretical part first briefly characterizes the adolescent period in its bio-psycho- social aspects. Further it deals with the issue of conduct disorders, their classification, manifestation, but also the etiology or specifics of these problems in girls. In conclusion it offers insight into correlation between different characteristics of the educational environments and conduct disorders with a focus on the specifics in girls. The empirical part of the work aims to map the possible relationship between conduct disorders in girls and educational environment by the form of ten detailed case studies of girls aged fourteen to sixteen placed in institutional facilities. Both qualitative and quantitative methods have been used for this research. The diploma project contributes to understanding the psychological context of the problematic development of adolescent girls and brings new data into the wider monitoring project of educational environment in adolescents. In addition to the benefits of detailed case studies of girls that give...
Keywords:
adolescence; conduct disorders in girls; educational environment; mode of education; significant adults; dospívání; důležití dospělí; edukační prostředí; poruchy chování u dívek; výchovný styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41332