Název:
Prototypizace, archetypizace a mytoligizace v Avataru (textová a sémiotická analýza)
Překlad názvu:
Prototypization,archetypization and mytologization in Avatar
Autoři:
Richterová, Sára ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Kučera, Štěpán (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce nazvaná "Prototypizace, archetypizace a mytologizace v Avataru" se zabývá filmem, který se umístil na vrcholu sledovanosti diváků. Dlouho očekávaný velkofilm Avatar se stal mezníkem v kinematografii díky využití nejmodernější technologie při natáčení a ovlivnil tak tvorbu filmů, které přišly po něm. První část se věnuje sémiotickým teoriím a definici science fiction se subžánry využitými při výstavbě narace. Druhá část práce je zaměřena na dějový, hudební, řečový a obrazový rozbor filmu. Na jednotlivé scény z filmu jsou zde aplikovány teorie a postupy, které jsou vytyčeny v prvních dvou kapitolách. Nástup filmů s 3D efekty opět vyvolal zájem publika o pravidelné návštěvy kina. Tato práce zkoumá dopad nového fenoménu na kvalitu zpracování a vyznění prvního příběhu natočeného za pomoci nové technologie. Dějová linie se navrací k již funkčním mýtům a za pomoci jejich ověřených postupů vytváří svůj vlastní sémioprostor. K dosažení úspěchu využívá prvoplánové líbivosti a snaží se divákovi smysly ohromit dokonale propracovanou virtuální realitou a vystupujícími obrazy. Avatar se zde stal novým prototypem pro novou generaci za pomoci starých a ověřených archetypů.This thesis called "Prototypization, archetypization and mythologization in Avatar" deals with movie, which took the first place in audience ratings. Long-awaited, high-budget movie Avatar has become a landmark in film industry by utilizing the latest technology in making mores and influenced the creation of movies, that came after him. The first part is devoted to theories of semiotics and definition of science fiction with subgeneres, which are utilized in to construction of narration. The second part of thesis is focused on narrative, musical, speech and image analysis. Theories and proceduries, which are marked out on previous chapters, are here applied on each of the movie scene. Commencement of movie with 3D effects aroused the intereset of the audience to regularly visit a cinema again. This thesis studies the impact of the new phenomenon on quality of workmanship and tone of the story first shot with the help of new technology. The story line goes back to the myths, that are already functional and creates their own semiotic space with the help of their best practices. This movie is using superficial prettiness and trying to impress the viewer senses, with perfectly sophisticated virtual reality and protruding images and all of that is for reaching success. Avatar became here as a new...
Klíčová slova:
archetyp; film; konotace; Kódy; mýtus; narace; prototyp; symboly; znaky; archetype; Codes; connotation; movie; myth; narration; prototype; signs; symbols