Original title:
Příběhy nadání - kvalitativní studie vývoje nadaných dětí
Translated title:
Tales of talent - a qualitative study of the development of gifted children
Authors:
Bártová, Ludmila ; Mudrák, Jiří (advisor) ; Valentová, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma nadání a nadaných dětí je v současné době stále aktuálnější. Především na základních školách se v souladu s výzkumem značně mění přístup k nadaným žákům. Tato bakalářská práce navazuje na tento trend a zaměřuje se na specifické téma v této oblasti - na vývoj nadaných dívek v adolescenci. Práce je koncipována formou případové studie, jedná se tedy o hloubkovou analýzu, nikoli o plošné šetření. Cílem práce je zachytit, jaký význam má nadání pro nadané dívky, jak jej vnímají a jak se s ním chystají naložit ve svém budoucím životě. Vzhledem k tomu, že zkoumané dívky jsou ve věku adolescence, budu se soustředit na způsob, jakým se jednotlivé respondentky vyrovnávají s problematikou hledání identity, která může být zvlášť u nich komplikovaná. Zároveň se budu zabývat faktory, kterými se nadané dívky specifikují. Empirická část vychází z výpovědí samotných dívek. To umožnilo zachytit jejich vlastní perspektivu svého nadání.At present, there is growing interest in the theme of giftedness and gifted children. Results of contemporary research prompt schools to implement big changes in attitudes and policies toward this group of students. The bachelor's thesis focuses on a specific topic in this area as it researches development of gifted girls in the age of adolescence. As the methodological background, the dissertation uses the form of case study. The main goal is to eximine how gifted girls perceive their giftedness, what it means for them and how they plan to use it in the future. Because of the age of the respondents (examined girls), I will focus on an issue of attaining personal identity and examine, how girls face their problems during maturing. Besides this I will deal with some phenomena that are considered as typical in gifted girls. The empirical part is based on interviews with the girls which allowed me to approach and understand their subjective perspective on their giftedness.
Keywords:
adolescence; gifted girls; giftedness; adolescence; nadané dívky; nadání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/40661