Název:
Analýza chyb v testu opakování vět u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
Preschool children's errors in test of sentence repetition
Autoři:
Novotná, Petra ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce poskytuje přehled informací o testu opakování vět a interpretuje informace o úspěchu českých předškolních dětí v tomto testu. Primární data této studie jsou součástí crosslingvistické longitudinální studie Předpoklady rozvoje gramotnosti v evropských jazycích projektu ELDEL. Cílem této práce je seznámit čtenáře s testem opakování vět, představit strukturu tohoto testu, poukázat, jak je test opakování vět vnímán v mezinárodním měřítku, postihnutí výkonnostního obrazu předškolních dětí v tomto testu v rámci české populace a prostřednictvím kvalitativní interpretace chyb kvalitativně zhodnotit výkony českých dětí ve zmiňovaném testu. Tato práce popisuje hlavní předpoklady nabývání procesu čtení, které jsou v tomto kontextu důležité. Uvádí měřítka gramatické citlivosti, které mohou poukazovat na procesy osvojování gramotnosti. V práci sumarizuji přístup mezinárodní literatury k tomuto testu a uvádím doposud získané poznatky a studie tohoto testu. Předkládaná práce popisuje na vzorku předškolních dětí sběr, administraci a vyhodnocení výkonů v testu opakování vět a kvalitativně je analyzuje, přičemž se snaží poukázat na test opakování vět jako na možné měřítko budoucí úspěšnosti dětí v rozvoji gramotnosti, které doposud nebylo v českém prostředí identifikováno. Klíčová slova: test...This bachelor paper offer summary of sentence repetition test and interpret performance data of Czech pre-school children in this test. Primary data of this study come from crosslingvistic longitudinal study Establishing the foundation of Literacy Development in European Language of project ELDEL. The goal of this paper is to introduce a reader with the Sentence Repetition Test, its structure, referention of this test in international context, describe the performances view of this test in pre-school Czech chilldren and evaluate performances of Czech pre-schoolchildren through the qualitative interpretation of mistakes. This study describe main presumption in acquiring reading process, important for this theme. There are mentioned the sensitive grammer markers pointing to the processes of aqiuiring literacy. In this work there are summarized interanational approaches to the Sentence Repetition Test and described knowledges and researches of this test. This paper interpret the data collection, administration and evaluation performances of Czech pre-school children in the Sentence Repetition Test and provide qualitative description. This study endeavour to point out to the Sentence Repetition Test as a possible marker of future children performance in literacy development, what hasn't been identified...
Klíčová slova:
opakování vět; psycholingvistický přístup; předčtenářské dovednosti; předškolní věk