Název:
Expresionistický obraz světa v díle Bohuslava Reynka
Překlad názvu:
The expressionistic imagining of the world in the work of Bohuslav Reynek
Autoři:
Dosoudilová, Anna ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je rekonstruovat obraz světa, tak jak je prezentován Reynkovým raným dílem, a sledovat na tomto obrazu, zda a jakým způsobem je ovlivněn expresionismem. Práce je založena na motivické a tematické analýze sbírek, u kterých se obvykle spřízněnost s expresionismem uvádí. Jedná se o sbírky Rybí šupiny, Had na sněhu, Rty a zuby. Pozornost je přitom upřena na motivy, které tuto spřízněnost dokazují. Vyzdvižena je proto exponovanost subjektu, motivy rozkladu a zániku světa, apokalyptické vize, pocit zmaru a viny, snaha o pronikání pod povrch, k jádru skutečnosti. Z dalších dominantních motivů je věnován prostor motivům hříchu a smrti. Závěrečná kapitola se pak zaměřuje na výtvarnou stránku analyzovaných sbírek. Pozornost je upřena jednak na funkci barev, které ve své emancipovanosti mohou plnit úlohu motivu, a jednak na vytváření ornamentů, které poukazují na vliv stylu, který expresionismu předcházel, na secesi.The aim of the work is to reconstruct the image of the world /as it is presented /presented by Reynek's early works and observe whether and in which aspects it is influenced by expressionism. The thesis is based on the/ an analysis of themes that appear in three early volumes of poems usually tagged as expressionistic. Titles of these three volumes are Rybí šupiny, Had na sněhu and Rty a zuby. While analyzing them, the work concentrates on themes that refer to affinity with expressionism. Therefore, themes of disintegration, fragmentation, destruction of the world are concerned as well as apocalyptical vision, feelings of vanity and debt and looking for the true essence of the world. In addition, motives of sin, evil and death are listed. The second part of the thesis is focused on aspects of graphic art in Reynek's early poems, of which the function of colours and ornamentalization is discussed the most.