Original title:
Mediální výchova v současných učebnicích českého jazyka
Translated title:
Media education in contemporary Czech language textbooks
Authors:
Dufek, Ondřej ; Šebesta, Karel (advisor) ; Pacovská, Jasňa (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Mediální výchova v současných učebnicích českého jazyka se zabývá možnostmi začlenění mediální výchovy do výuky českého jazyka s využitím aktuálních učebních materiálů. V první části definuje základní pojmy mediální gramotnost a mediální výchova a charakterizuje jejich hlavní koncepce užívané ve vzdělávání. Stručně shrnuje podobu mediální výchovy v Rámcových vzdělávacích programech a soustředí se na její styčné body s předmětem Český jazyk a literatura. Poté ukazuje, že začlenění do výuky českého jazyka je skutečně jednou z předních variant realizace mediální výchovy. V druhé části práce analyzuje učebnice českého jazyka s ohledem na to, nakolik obsahují prvky mediální výchovy. Dochází k závěru, že celkově vzato učebnice zohledňují média jako pedagogické téma a je možné je využít jako podklad pro začlenění některých částí mediální výchovy do výuky českého jazyka.Bachelor thesis Media Education in Contemporary Czech Language Textbooks deals with possible incorporation of media education into Czech language teaching using up-to-date textbooks. In the first part it defines basic notions of media literacy and media education and characterizes their main conceptions used in education. It summarizes briefly the shape of media education in Framework Educational Programmes and focuses on its contiguous elements with the subject Czech language and literature. Then it shows that incorporation into Czech language education is really one of the main options of media education realization. In the second part the thesis analyses Czech language textbooks regarding the question to what extent do the textbooks contain media education elements. It finds out that in general the textbooks respect media as a pedagogic theme and it is possible to use them to help integrating some parts of media education into Czech language training.
Keywords:
Communication training; Cross-sectional subject; Czech language; Framework Educational Programme; Media education; Media literacy; Textbooks; Komunikační výchova; Mediální gramotnost; Mediální výchova; Průřezové téma; Rámcový vzdělávací program; Učebnice; Český jazyk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/37635