Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Reflexe minimalismu v českém akčním umění sedmdesátých a osmdesátých let 20. století. Tělo jako nástroj uměleckého gesta
Original title:
Reflexe minimalismu v českém akčním umění sedmdesátých a osmdesátých let 20. století. Tělo jako nástroj uměleckého gesta
Translated title:
The reflection of minimalism in czech performance in the 1970's and 1980's. Body as an instrument of artistic gesture
Authors:
Doležalová, Monika ; Klimešová, Marie (advisor) ; Hlaváčková, Jana Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce s názvem Reflexe minimalismu v českém akčním umění sedmdesátých a osmdesátých let 20. století s podtitulem Tělo jako nástroj komunikace je zachycení minimalistických tendencí v českém akčním umění. Práce je rozdělena do několika dílčích částí představujících autory, kteří se ve své tvorbě vyjádřili prostřednictvím maximálně redukované tělesné akce. První část předkládané práce se věnuje počátkům českého akčního umění. Předpoklad vzájemného ovlivnění českých performarů zahraničními představiteli akčního umění a opačný směr tohoto působení mě přivedl k nutnosti představit v mé práci alespoň ve stručnosti také scénu zahraniční. Tento mezinárodní exkurz je premisou pro komplexní pochopení problematiky a odlišností obou tvůrčích světů. V jednotlivých kapitolách zmiňuji detailně specifické problémy tématu a fenomény českého akčního umění, které se v daném období objevují v našem prostředí. Výsledek práce spočívá v obhájení společného jmenovatele, který se vyskytuje v tvorbě všech níže zmíněných autorů.The aim of my thesis titled The Reflex of Minimalism in Czech Action art of the nineteen seventies and nineteen eighties of the 20th century with the sub-heading Body as a machine o f communication is a capture of the minimalistic tendencies in Czech Action art. The thesis is separated into several sections presenting authors who in their work express themselves by strictly reduced body movements. The first section of this paper focuses on the beginning of Czech Action art. The assumption of a reciprocal influence of Czech performers by international representatives of Action art and vice-versa brought me to the conclusion that there should be, at least in a few words, mention of the international scene. This intercontinental excursion is a premise for a complex understanding of the difficulties and differences of both creative worlds. In the individual chapters I discuss in detail specific problems of the theme and phenomenon of Czech Action art, which in the given time period emerged in our environment. The result of this paper counts with the defence of the common dominator, which apears in the work of all the mentioned authos in this thesis.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/37335