Original title:
Prevence specifických vývojových poruch u dětí ze znevýhodněného prostředí, jejichž rodiče jsou uživateli drog
Translated title:
Prevention of specific development disorders in children from disadvantaged backgrounds, whose parents are drug users
Authors:
Havlová, Božena ; Šťastná, Lenka (advisor) ; Vondráčková, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V práci se zabývám otázkou, jak vzdělávat tyto děti, jaký byl zjištěn přístup rodičů k výchově dítěte a jaký může mít vliv rodinného prostředí rodičů uživatelů na jeho vývoj. Jsou stanoveny předpoklady týkající se vzdělávání těchto dětí a to, že atmosféra rodinného prostředí může ovlivnit výsledky poskytovaných intervencí zaměřených na dítě, dále že může ovlivnit chování a výchovu předškolního dítěte, a že ADHD poruchu pozornosti spojenou s hyperaktivitou lze positivně ovlivnit souborem odborných přístupů a dodržováním pokynů předaných matce. Cílem bakalářské práce je ukázat, jak lze pracovat na prevenci specifických vývojových poruch u dětí předškolního věku ze znevýhodněného prostředí a jak lze tyto děti vzdělávat pro konkurence schopnost mezi svými vrstevníky. V práci jsou ukázky přístupů vedle běžných i alternativní, které můžou zaujmout odborníky a motivovali děti a jejich rodiče k práci. Je vytvořena ukázka materiálů zaměřených na prevenci specifických vývojových poruch a popis intervencí zaměřených na dítě a matku. Cílem práce je porovnat vývoj průměrného předškolního dítěte stanovený vývojovými teoriemi s vývojem jednoho dítěte, jehož otec je uživatel pervitinu a matka abstinuje. Byla sledována výchova dítěte od 5 - 6 let publikovaná v literatuře a výchovný vliv rodičů na sledované dítě. Byly...In this paper I look at the question of how to educate these children, what is the identified attitude of the parents towards the child's education and what effect the family environment of drug abusing parents has on the his/her development. There are a number of hypotheses concerned with the education of these children and with the fact that the family environment can affect the results of the interventions aimed at them. These hypotheses also cover the fact that the behaviour and education of preschool children can be improved, and that ADHD, disorder attention deficit linked to hyperactivity, can be positively modified with a set of professional approaches and if the mother follows the instructions given to her. The aim of this work is to show how it is possible to work on the prevention of developmental disorders in preschool children from disadvantaged backgrounds and how these children can be educated to become capable among their peers. Examples of both conventional and alternative approaches have been provided, which would attract experts and motivate children to work. Materials aimed at the prevention of developmental disorders and a description of interventions aimed at the child and his/her mother have been outlined. The aim of this work is to compare the average development of the preschool...
Keywords:
intervention; parents of drug users; Prevention; specific developmental disorders and ADHD; the atmosphere in a family environment; atmosféra rodinného prostředí; intervence; Prevence; rodiče uživatelé drog; specifické vývojové poruchy a ADHD
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/36997