Název:
Ateliér Ladislava Šalouna v Praze na Vinohradech
Překlad názvu:
Ladislav Šaloun's Atelier in Prague -Vinohrady
Autoři:
Slachová, Markéta ; Novotná, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RESUMÉ V této bakalářské práci se zabývám objektem ateliéru Ladislava Šalouna v Praze na Vinohradech. Mou snahou bylo přiblížit vznik a osud této stavby. Nezaměřila jsem se na podrobné zpracování sochařova života ani díla, uvádím však důležitá fakta a okolnosti, které s jeho ateliérem souvisejí. V době, kdy se Šaloun rozhodl pro realizaci vlastního ateliéru, byl zaměstnán svou největší zakázkou, vytvořením pomníku Mistra Jana Husa pro Staroměstské náměstí. Ačkoliv neměl architektonické vzdělání, navrhl si objekt ateliéru sám podle své představy. Pracovní prostor pro sochařskou tvorbu pojal téměř jako svatyni, doplněnou symboly a sochařskou výzdobou reflektující jeho zájmy a myšlenky. Zahrada a vybavení interiéru se samotným ateliérem vytvářely umělecký celek. Snažila jsem se zjistit a v této práci uvést vlivy, které ho v pojetí podoby ateliéru ovlivnily. Ať to byly osobní vztahy s architekty Janem Kotěrou a Antonínem Pfeifferem, cesty do Itálie, či zájmy o starověké kultury, je patrné, že dospěl ke svému individuálnímu vyjádření. Neobvyklý je typ stavby, jako samostatného ateliéru, postaveného roku 1911 původně bez spojení s obytnou funkcí. Až o dvě desetiletí později, roku 1934 se Ladislav Šaloun rozhodl stavbu rozšířit o obytnou přístavbu. Na návrhu spolupracoval se svým zetěm, architektem Josefem Černým....Ladislav Šaloun's Atelier in Prague -Vinohrady. In my bachelor thesis I analyze the atelier of Ladislav Šaloun in Prague - Vinohrady. I try to clarify the emergence and destiny of this building. This thesis is not sculptor's biography, also doesn't contain details about his life work, but presents important facts and circumstances related with the atelier. At the time when he was giving shape to the monument of Mistr Jan Hus placed on Staroměstské náměstí, which was his the biggest sculpture, he decided to build his own atelier. Even though he had no architectural education he designed the building according to his own drawing. A workplace for sculptor's creations was elaborated as a temple completed with symbols and decoration that have reflected author's interests and thoughts. The garden and interior equipment were designed to form the whole unit together with the building of the atelier. In this thesis I have tried to find out and describe the influences which led Ladislav Šaloun in the process of designing. It's about his connection with architects Jan Kotěra and Antonín Pfeiffer, his trips to Italy and also about his interests in ancient cultures. All of these circumstances helped Šaloun to develop his peculiar expression. Quite unusual was his original intention from 1911 to use the...