Original title:
Právo a marketing
Translated title:
Law and Marketing
Authors:
Šebek, Marcel ; Gerloch, Aleš (advisor) ; Beran, Karel (referee) ; Švarc, Zbyněk (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je zanalyzovat právní úpravu oblasti marketingu a reklamy v České republice i v evropském kontextu a stanovit možnosti aplikace marketingových postupů a nástrojů v oblasti právních služeb s následným bližším rozpracováním pro oblast advokacie, coby "nejtržnější" oblasti na tomto poli. Záměrem je rovněž na základě analýzy klasických nástrojů marketingového mixu vytvořit sestavu marketingových instrumentů, vhodných pro vybranou oblast právních služeb. To vše při zohlednění poměrně výrazných specifik právních služeb jako takových. Teoretická část práce je uvozena kapitolou, pojednávající o problematice marketingu obecně. Definování předmětného odvětví a stanovení jeho základních popisných znaků vytváří terminologickou základnu pro další rozvíjení zpracovávané problematiky. Zvláštní pozornost je následně věnována jednotlivým klíčovým marketingovým komponentám. Na prvním místě strategickému marketingovému řízení a jeho hlavním proměnným, které tvoří: poslání podniku, podnikové cíle, podnikové strategie a příležitosti podniku. Rozpracován je i strategický marketingový proces a jeho etapa plánovací, sestávající z marketingové situační analýzy, stanovení marketingových cílů, formulování marketingových strategií a sestavování marketingového plánu; etapa realizační, složená z vlastní...The aim of this thesis is to analyse legal regulations of marketing and advertising in the Czech Republic as well as in the European context and define possibilities of applications of marketing methods and tools in the field of legal services. This is followed by a detailed elaboration for advocacy being the most marketable branch within this field. Based on the analysis of classic marketing mix tools, the aim is to create a set of marketing instruments suitable for the selected field of advocacy services. The thesis takes into consideration particularly strong characteristics of legal services as such. The theoretical part of the thesis is opened by a chapter dealing with the issue of marketing in general. Defining the respective branch and identifying its basic descriptive signs creates a terminology basis for further development of the subject. Special attention is paid to individual key marketing components, the main one being the strategic marketing management and its main variables composed of the following: company mission, company objectives, company strategies and company opportunities. A strategic marketing process, formed by planning, implementation and control stages, is also elaborated. The planning stage is composed of a marketing situational analysis, setting of marketing...
Keywords:
advertisement; law; legal regulation; marketing; marketing mix; marketing of legal services; marketing of services; marketing research; marketing; marketing právních služeb; marketing služeb; marketingový mix; marketingový výzkum; právní regulace; právo; reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34705