Název:
Experimentální poezie: brazilská konkrétní poezie v letech 1950-1960
Překlad názvu:
The concrete poetry in Brazil
Autoři:
Korpaczewski, Pavla ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ústředním tématem této diplomové práce je brazilská konkrétní poezie z období 1950-1960, která společně s básněmi (konstelacemi) švýcarského básníka Eugena Gomringera předjímá světové hnutí experimentální poezie šedesátých let. Práce je rozdělena do tří oddílů. První část "Experimentální poezie" pojednává o tomto hnutí z obecného pohledu. Poukazuje na historická východiska a postupy, jež jsou pro tuto "tvorbu" typické. Druhá část "Experimentální poezie v Československu" představuje dění v socialistickém Československu v letech 1962-1968, kdy došlo k uvolnění politického režimu. Umělci zabývající se experimentální tvorbou se napojili na aktuální světové dění. Pro básníky znamenal experiment možnost určité tvůrčí svobody založené na hře s formou a jazykem, která má však na pozadí totalitního režimu často groteskní ráz. Ve třetím oddílu "Brazislká konkrétní poezie" je nejprve naznačen politicko-sociální a literárně-historický kontext let 1950-1960, pak následuje vymezení brazilské konkrétní poezie na základě teoretických článků a básní z téhož období vydaných v antologii s názvem Teorie konkrétní poezie (Teoria da poesia concreta). Décio Pignatari, Haroldo de Campos a Augusto de Campos se v roce 1950 rozešli s básnickou skupinou generace 45. Odmítli tradiční pojetí poezie, její témata a formy, které podle nich...The main subject ofthis thesis is a brazilian concrete poetry between years 1950 and 1960. This poetry, along the poems-constellations by a swiss poet Eugen Gomringer, precedes an experimental poetry movemen ofthe sixties. The thesis is divided into three parts. First one "Experimental poetry" is a wiev on this poetry in general- sources and methods typical for this formo The second part "Experimental poetry in Czechoslovakia" is about this poetry in socialistic Czechoslovakia between 1962 and 1968, during the short period a relative enlightement of the political regime of that time. Cul ture scene could open the contacts with the current events in the world. For the poets experiment brought a certain creative freedom based on a play with a form and a language. At the back ofthe totalitarian system experiment has oftenly a grotesque features. The third part is opened by a brief description of a socio-political and literary-historical context ofthe brazilian concrete poetry followed by iťs definition based on the theoretical articles and poems from 1950 to 1960 edited in the anthology Theory oj concrete poetry (Teoria da poesia concreta). Décio Pignatari, Haroldo de Campos and Augusto de Campos defined themselves as an opposition to the heterogeneous group of poets of the group generation 45. The group of...