Original title:
Koncepce umění Georgese Bataille
Translated title:
Georges Bataille's conception of art
Authors:
Kaisrová, Martina ; Ševčík, Miloš (advisor) ; Jarošová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v češtině Cílem této práce je reflektovat estetické názory Georgese Bataille přítomné v různých textech a načrtnout jeho konzistentní koncepci umění. Skrze fascinaci krutostí a zlem obrací Bataille svou pozornost k hmotě a v článcích z revue Documents popisuje přitažlivost nízkých forem díky jejich blízkosti samotné hranici beztvarosti. Za tou totiž leží oblast rozumem nepoznatelného, které svou nedostupností člověka láká. Sféra přesahu se nachází nejen za hranicemi rozumového pojmu, ale také za hranicemi lidského života, tj. narození a smrti. V organizované společnosti je tato sféra obestřena zákazy a tabu, které ji chrání od ničivých sil chaosu, projevujícího se řáděním smrti či sexuálními vášněmi, krutostí a zlem. Touha člověka nahlédnut do této oblasti vyplývá z nostalgie po ztracené bezprostřednosti, ze které se jako individuální bytost oddělil, když přestal být zvířetem. Zvíře nezná zákazu a ve starších společnostech symbolizovalo posvátný svět bohů. Žije v přítomném okamžiku, jehož ztracenou intimitu nám odpradávna zprostředkovává náboženství při rituálním překročení zákazu (v usmrcení oběti) nebo umění pomocí fikce (v modu "jako-by") či destrukcí akademické formy. Jak je vysvětleno ve spisech Lascaux a Literature et le Mal, takové momenty vždy doprovází intenzivní emoce, jako je úzkost a...in English The aim of the study is to show Bataille's esthetic thoughts, dispersed in several Bataille's works, as a consistent theory of art. Through his fascination for cruel and evil, Bataille turns his interest to the matter and in revue called Documents he describes the appeal of low forms due to their proximity to formlessness. Beyond this frontier there is a sphere of "not-knowing", where the logical reason can not impenetrate. This sphere of excess is not only out of logical concept, but also out of our life, i. e. before our birth and after our death. In an organized society this sphere is forbidden. The tabu that guards it protects us from the destructive forces of chaos which could appear through the death rage, violent sexual passions, cruelty and evil. Human desire to see what is in this sphere comes from his nostalgia for a naturalness which had been lost when we changed from animals into human beings. The animal does not obey any rule and in ancient societies it used to represent the divinity. The lost intimity of present instant, as explained in Lascaux or Literature et le Mal, is mediated to us through religious transgression of law (sacrifice) or as fiction in art (transgression in modus "a like") or through destruction of academic forms. Such moments are always accompanied by...
Keywords:
Art; Georges Bataille; Lascaux ou la naissance de l'art; Literature et le Mal; Manet; Revue Documents; Theory of Art; Georges Bataille; koncepce umění; Lascaux ou la naissance de l'art; Literature et le Mal; Manet; revue Documents; umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34474