Original title:
Reedukace poruch binokulárního vidění u dětí v předškolním věku
Translated title:
Re-education of binocular vision impairment at children of pre-school age
Authors:
Pírková, Zuzana ; Boďová, Veronika (advisor) ; Miklová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Reedukace poruch binokulárního vidění u dětí v předškolním věku. Cíl práce: Shrnout dostupné informace o poruchách binokulárního vidění. Shrnout informace o možnostech reedukace zraku. Pomocí praktické části zjistit účinnost speciálních reedukačních cvičení v závislosti na intenzitě a délce speciálně pedagogické péče u dětí umístěných do speciálních tříd mateřské školy a dětí docházejících k reedukaci ambulantně. Metoda: Analýzou dokumentace 80 dětí s diagnostikovanou poruchou binokulárního vidění zaznamenat a posoudit úspěšnost včasného a pravidelného pleopticko - ortoptického výcviku u dětí v předškolním věku ve speciálních třídách mateřských škol a v péči ambulantní. Výsledky: Z našeho výzkumu vyplývá, že není významného rozdílu v reedukaci ve speciálních třídách mateřských škol, nebo ambulantní reedukaci. Včasnost a pravidelnost pleopticko - ortoptických cvičení je základem k úspěšnosti léčby poruch binokulárního vidění u dětí v předškolním věku. Klíčová slova: Poruchy binokulárního vidění, Strabismus, Amblyopie, Pleoptika, OrtoptikaTitle: Re-education of binocular vision impairment at children of pre-school age Thesis objective: The objective of this master thesis is to summarize available information about binocular vision impairment and the possibilities of vision re- ducation in its theoretical section. The practical section of this thesis focuses on determination of the efficiency of special re-education exercises based on the intensity and duration of special pedagogical care of children places in specialized classes of kindergarten and children visiting the re-education sessions ambulatory. Use method: Using a case study to register and review the success rate of timely provided regular pleoptics-orthoptrics exercises of pre-school children in ambulatory care and in care of specialized kindergarten. Results: Based on the collected data I have concluded, that timely provided and regular pleoptics-orthoptrics exercises are fundamental to successful treatment for binocular vision impairment at children of pre- school age. Key words: Binocular vision impairment, Strabismus, Amblyopia, Pleoptics, Orthoptics
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/34381