Original title:
Aktuální trendy v otázce dětského bilingvismu
Translated title:
Current trends in the field of child bilingualism
Authors:
Scholl, Lucie ; Morgensternová, Monika (advisor) ; Gillernová, Ilona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] P edm tem této diplomové práce je p irozený d tský bilingvismus. V teoretické ásti práce je cílem podat ucelený p ehled sou asného pohledu na problematiku bilingvismu, s d razem na shrnutí nov j ích odborných statí a výzkum . V centru zájmu jsou p edev ím specifika bilingvního e ového vývoje, vliv bilingvismu na kognitivní funkce, otázka vzájemné vyvá enosti jazyk a faktory úsp né bilingvní výchovy. Empirická ást diplomové práce je pojata jako mapující studie. Data jsou analyzována pomocí kvalitativních výzkumných metod. Na vzorku dvaceti esko- n meckých bilingvních rodin jsou zkoumány strategie bilingvní výchovy, postoje rodi k jazyk m i k bilingvní výchov jako takové a pom ry v zastoupení jazyk v ka dodenním ivot d tí. Hlavní metodou sb ru dat od rodi bylo u ití k tomuto ú elu vytvo eného dotazníku. Zárove bylo provedeno testování dvaceti p ti p ed kolních d tí z t chto rodin, p i kterém bylo hlavním zám rem pomocí testu aktivní slovní zásoby ASWT-R posoudit, nakolik je vývoj eského a n meckého jazyka u dít te vyvá ený, nebo zda je jeden z jazyk dominantní. Následn pak byly hledány vzájemné souvislosti. Z kvalitativní analýzy dat vyplývá, e v rámci na eho výzkumného vzorku rodi e p istupují k bilingvní výchov velmi v dom , a ani pokud jeden z rodi nerozumí jazyku druhého, není to p eká kou...The subject of this diploma thesis is the natural bilingualism in children. In the theoretical section, the work has the objective of providing a comprehensive overview of the current perspective on issues of bilingualism, with emphasis on summarizing the latest studies and research. The empirical section of this diploma thesis is drawn up as a mapping study. The data are analyzed with the aid of qualitative research methods. The sample of twenty Czech-German bilingual families are studied for their strategies of bilingual upbringing, the parents attitudes towards languages and respectively bilingual upbringing, and the proportional representation of these languages in their children s everyday life. The principal method of collecting data from the parents in this regard was by a questionnaire. Further The Active Vocabulary Test ASWT-R was conducted on twenty-five pre-school children from these families, to determine to what extent Czech and German language development in these children is well-balanced or if alternatively one of them is dominant. The following steps then focused on observing the related circumstances. Qualitative analyses of the data showed that within the framework of our studied sample, the parents approach to bilingual upbringing is very conscientious and also, that even if one...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33638