Original title:
Rozvoj reflexivní schopnosti dítěte (přehledová studie)
Translated title:
Development of child's reflection - Surveillance Study
Authors:
Vokatá, Dana Amelie ; Koťa, Jaroslav (advisor) ; Krykorková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v českém jazyce V předložené práci se zabývám Fonagyho (Fonagy, 2006; Fonagy a Target, 2001; Fonagy a Target, 2002; Fonagy aj., 2008; atd.) metakognitivním konceptem reflexivní schopnosti (Mentalisierung), který je úzce spojen s teorií kvality raných vztahů (Bindungstheorie), s psychoanalýzou a s vývojovou psychologií. Rozhodující vliv pro rozvoj reflexivní schopnosti mají rané vztahy dítěte. V této práci představím několik autorů, zabývajících se touto problematikou v čele s J. Bowlbym, zakladatelem teorie kvality raných vztahů. Cílem této práce je nastínit souvislosti, resp. důležité, v literatuře empiricky prověřené faktory, které ovlivňují vývoj reflexivní schopnosti dítěte - zejména faktory vnějšího prostředí (rodiče, opatrovníci, peers) s vývojovými předpoklady dítěte.v anglickém jazyce In the present work, I am primarily concerned with the approach of mentalization by Fonagy (Fonagy, 2006; Fonagy & Target, 2001; Fonagy & Target, 2002; Fonagy, Gergely, Jurist & Target, 2008; etc.), which is strongly associated with the attachment theory, psychoanalysis and also developmental psychology. Centrality to the development of mentalization are early relationships. I will present some authors, which dealt with this subject matter, psychoanalysts, development psychology and attachment theory, focusing on the attachment theory of John Bowlby. The aim of this work is to introduce the important coherences, in the literature empirically investigated factors that influence the development of reflective capacity - in particular the environmental factors (parents, foster parents, peers) and the development background of the child.
Keywords:
attachment theory; early relationship; mentalization; self-regulation; mentalizovaná afektivita; rané citové vztahy; reflexivní schopnost; seberegulace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33609