Original title:
Jak lidé nakupují na internetu
Translated title:
How people buy on Internet
Authors:
Procházková, Pavla ; Jeřábek, Hynek (advisor) ; Tuček, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut sociologických studií Pavla Procházková Jak lidé nakupují na internetu Abstrakt diplomové práce Práce popisuje základní principy v nákupním chování lidí na internetu. Cílem bylo říci, zda je nakupování na internetu racionální. Práce se zabývala teoriemi racionality a teorií omezené racionality z pohledu sociologických, ekonomických a psychologických přístupů. Všechny teorie se shodují v tom, že člověk, jedná-li racionálně, volí nejefektivnější variantu možného chování. Ať už získá přínos ekonomický, sociální či psychologický. Z tohoto širokého pohledu je jasné, že člověk ve většině případech svého jednání jedná racionálně, protože i nejhlubší emoce má jistý racionální základ, který ovšem v průběhu staletí svoji účelnost ztratil. Možná iracionalita může být v dnešní době způsobena příliš rychlým růstem technologií, zahlcením informací (informace jsou čím dál více a šířeji dostupné, ovšem zhoršuje se orientace v nich, člověk musí volit, kterými se bude řídit, které jsou důvěryhodné). Internet do nakupování vnáší prvek vyšší racionality ve svých nástrojích. Zároveň omezuje například vjemy, čímž se racionalita výběru snižuje. Závěrem je, že lidé na internetu jednají racionálně, nakupují s cílem maximalizovat svůj užitek (získat nízkou cenu, ušetřit...CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE FACULTY OF SOCIAL SCIENCES Institute of Sociological Studies Pavla Procházková How people buy on internet Abstract of the Diploma Thesis This thesis describes the basic principles of human behavior in shopping on the Internet. The aim was to tell whether shopping on the Internet is rational. The work deals with theories of rationality and bounded rationality theories from the perspective of sociological, economic and psychological approaches. All theories agree that the man is rational, selects the most efficient option of possible behavior. Whether the benefits gained are economic, social or psychological. From this broad perspective, it is clear that people in most cases their actions are rational, because even the deepest emotions have some rational basis, however, that over the centuries They lost its effectiveness. Perhaps it may be irrational today due to too rapid growth of technology, information overload (information is becoming more and more widely available, but their understanding is worse, a man must decide which of them to follow). Internet for shopping feature brings greater rationality in their instruments. It also restricts such perceptions, which reduces the rationality of choice. The conclusion is that people act rationally on the Internet, buying in order to...
Keywords:
bounded rational choice; buying behavior; Internet; rational decision making; internet; nákupní chování; omezená racionální volba; racionální rozhodování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33593