Název:
Výchovné problémy v období rané adolescence a jejich prevence (program Chobotnička)
Překlad názvu:
Educational problems in early adolescence and their prevention (program Chobotnička)
Autoři:
Jirková, Andrea ; Vítečková, Michaela (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] První část diplomové práce mapuje problematiku výchovných problémů a jejich prevenci u dětí v období rané adolescence. Nejprve jsou vymezena specifika tohoto vývojového období, následuje analýza příčin vzniku výchovných problémů z pohledu osobnostních faktorů i vlivu sociálního prostředí jedince. Dále se zabývá formami problémového chování (neagresivní a agresivní projevy), systémem prevence v České republice a institucemi, které pomáhají řešit již vzniklé výchovné problémy. Druhá část práce je přiblížením preventivní činnosti konkrétní neziskové organizace. Zabývá se okolnostmi vzniku programu Chobotnička - šance pro děti a jeho dalším vývojem. Popisuje cíle programu, jeho organizaci a obsah, způsob výběru a zařazení klientů. Připojena je také ukázka jedné z lekcí. Nedílnou součástí je i popis jednotlivých metod využívaných v programu. Pro celkové dokreslení práce s klienty jsou doplněny kazuistiky. Závěr práce je věnován zhodnocení programu z pohledu poskytovatele i z pohledu klientů, zároveň se zabývá otázkou další budoucnosti programu Chobotnička.The first part of dissertation describes the problematic of problems in education and children prevention in period of early adolescence. Firstly have defined the specifics of this period of development, follow analyse of reasons the birth of education problems by personal factors view and also by influence to social individual environs. After below the description of behaviour problem forms (non-aggressive and aggressive conducts), prevention system in the Czech Republic and description of institutions which helps to solve already incurred problems in education. The second part of dissertation is getting closer to prevention activities of concretely Non- Governmental Organization. It's concerned into the program called "Chobotnička - chance for children and their next development. This part describes targets of program, organization and concept how to choice and select the clients and also including the example of lesson. Integral part is description of each methods using in program. For overall touch in to the work with clients are added case studies. Conclusion of dissertation gives heed to program analysis by provider and clients view and concerned to question about future of this program.
Klíčová slova:
cílová skupina; formy problémového chování; hodnocení průběhu; metody práce; organizace; organizace zabývající se prevencí; prevence; program Chobotnička ? šance pro děti; příčiny; Raná adolescence; výchovné problémy; classification of process; Early adolescence; education problems; forms problematic behaviour; method of work; organization; organization conversant of prevention; prevention; program Chobotnička ? chance for children; reasons; target group