Original title:
Koncepce předmětů etická výchova/ náboženství v Norsku a v ČR
Translated title:
Subject conception of Ethical Education/ Religious Education in Norway and in Czech Republic
Authors:
Moravcová, Barbora ; Váňová, Miroslava (advisor) ; Janošová, Pavlína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Koncepce předmětů etická výchova/ náboženství v Norsku a v ČR se zabývá problematikou přístupu k výuce náboženství a etické výchovy v norském a českém školském systému. Křesťanství a etika, která z ní pramení, jsou bezpochyby důležitou součástí evropské tradice a vždy měli své místo i ve vzdělávání. Tato práce se zamýšlí nad změnou pojetí a chápáním náboženské a etické výchovy v dnešní společnosti, především v dnešním školství. Práce se snaží zmapovat rozmanité způsoby zařazení jednotlivých předmětů do školského systému, poukázat z čeho pramení právě daná koncepce a přístup k předmětům a také, zda koncepce daného předmětu směřuje k vytyčenému cíli, který má naplnit. Na pozadí jednotlivých školských koncepcí, kulturních souvislostí a přístupů k problematice budou vysvětleny shody a rozdílnosti koncepcí předmětů etická výchova a náboženství v Norsku a České republice.Thesis Subject conception of Ethical Education/ Religious Education in Norway and in Czech Republic deals with diverse approaches towards Religious and Ethical Education in Norway and in Czech Republic. Christianity and ethics, which both steam from the Christian thinking, are undoubtedly an important source of European tradition and have been occupaing the distinctive role in education. This thesis is trying to conceive the changing of the position of Religious as well as Ethical Education in schooling upbringing and in society. The goal of this thesis is to cover the various subjects' conception, approaches and also trying to entitle the targets in connection with reality. At the close there will be given the description and clarification of different approaches and correspondences towards Ethical and Religious Education in the cooperation with the content analyses of subjects' conceptions, cultural contexts and various approaches.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32825