Název:
Tanec - tělo - slovo
Překlad názvu:
Dance - Body - Word
Autoři:
Králíková, Kateřina ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Tanec - tělo - slovo zkoumá filozofické a literární kontexty výrazového tance. Základem celého výzkumu jsou ideje Friedricha Nietzscheho a na ně navazující program tanečnice Isadory Duncanové. Na dvou ukázkách literárních děl z počátku 20. st. a z konce 20. let 20. st. je sledována proměna užití tance a pojímání tělesnosti v literatuře. V případě prózy Růženy Svobodové je hledána možná souvislost s koncepty Duncanové a Nietzscheho a rovněž souvislost mezi fungováním tance a literárního ornamentu. Poetistická sbírka Abeceda představuje spojení poezie, typografie a fotografií tanečních póz. V této části výzkum hodnotí tělo jako místo protínání různorodých konceptů a vnášených obsahů. K pochopení celé problematiky je rovněž užita teorie performativity, zkoumající nucenou performanci genderu.The diploma thesis Dance - Body - Word deals with the philosophical and literary contexts of expressive dance. The research is based on the ideas of Friedrich Nietzsche followed by the dance programme of dancer Isadora Duncan. The transformation of the use of dance and the concept of corporeality is shown on the example of two literary works from the early 20th century and the late 1920s. The analysis of the prose by Růžena Svobodová looks for a possible connection with Duncan's and Nietzsche's concepts as well as for the connection between dance and literary ornament. The poetist book of poems Abeceda represents an interconnection of poetry, typography and dance photography. In this part of the research, the body is defined as a place of diverse concepts and imported contents. To illuminate these points of interest, the thesis employs the theory of performativity dealing with the forced gender performance.