Název:
Integrace handicapovaných dětí do knihoven
Překlad názvu:
Integration of children with special needs into libraries
Autoři:
Navrátilová, Michaela ; Vášová, Lidmila (vedoucí práce) ; Součková, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Práce pojednává o integraci handicapovaných dětí do knihoven (konkrétně to jsou skupiny zrakově, sluchově, tělesně a mentálně handicapovaných dětí a dětí se specifickými poruchami učení). Nejprve se věnuje integraci zdravotně postižených obecně. Zabývá se jednotlivými druhy postižení, jejich klasifikací, specifickými zvláštnostmi, vybranými zásadami komunikace. Nastiňuje možnosti, jakým způsobem integrovat handicapované děti, jaké služby a programy jim může knihovna nabízet. Cílem je seznámení se způsoby práce s handicapovanými dětmi. Podrobněji je prezentován integrační projekt Ruku v Ruce, který je realizován v Knihovně Jiřího Mahena v Brně. Současný stav knihovnické práce s handicapovanými dětmi je představen prostřednictvím ankety, která byla rozeslána vybraným knihovnám Jihomoravského kraje. Důkladně je rozpracována kapitola, která se věnuje hrám s handicapovanými dětmi. Důraz je kladen na relaxační hry, skupinové hry a na hry, které rozvíjí jednotlivé schopnosti dětí (paměť, myšlení, řeč, pozornost) [Autorský abstrakt].(in English) The thesis deals with integration of children with special needs into libraries. It is precisely meant visually disabled, hearing impaired, physically and mentally handicapped children and children with specific learning disability as well. Integration of disabled people from general point of view is paid attention into the first part. The exact types of disability as well as their classification and specialties or chosen communication principles are presented here. Next, this thesis outlines some possibilities how to integrate those children into libraries and which types of services and programs should be designed and offered by libraries but the main target is to introduce the working methods with disabled children. There is a detail presentation of the integration project "Ruku v ruce" (Hand in Hand) in the thesis, which is realized in Jiří Mahen Library in Brno. The current state of librarian work with children with specific needs is outlined based on the realized survey. The questionnaires were sent to the selected libraries in South-Moravian Region. One chapter is quite deeply focused on games for disabled children and it significantly includes as the relaxing as group games which developing every single abilities, like memory, mind, speech, attention [Author's abstract].
Klíčová slova:
děti; handicapované děti; integrace; integrace do knihoven; integrační programy; knihovny pro děti; postižené děti; programy pro děti; sluchově postižené děti; služby knihoven; uživatelé se specifickými potřebami; veřejné knihovny; zrakově postižené děti; children; children programs; children with special needs; children's libraries; disabled children; hea; integration; integration into libraries; integration programs; library services; Public libraries; users with special needs; visually disabled children