Original title:
Diskursivní prostor mezi galerií a školou
Translated title:
Discoursive space between gallery and school
Authors:
Jursová, Tereza ; Fulková, Marie (advisor) ; Raudenský, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce zkoumá funkci výtvarného vzdělávání na úrovni vybraných evropských a českých státních dokumentů, na úrovni pražských galerií a muzeí na Praze 1, které nabízí edukační programy pro školní skupiny, na úrovni jednotlivých edukačních pracovníků galerií, muzeí a výtvarného oboru na ZUŠ v Praze 1. Obsah práce vychází z dat sbíraných a analyzovaných metodou zakotvené teorie kvalitativního výzkumu. Výzkumná data prochází napříč celým textem, ukazují vazby mezi sebou a souvislosti s teoretickými texty. Text je rozdělen na dvě části. První část se zaměřuje na teoretická a výzkumná zjištění, jsou zde obsažena východiska celé práce, výpovědi o umění a vzdělávání z pohledu různých diskursů, vznik galerijní a muzejní pedagogiky, současné trendy galerijní a muzejní edukace, pozice galerijních a muzejních pedagogů, kompetence pedagogů, metodologie, výsledky a zhodnocení výzkumné sondy. Druhá část se zabývá didaktickým zpracováním výstavy "Po sametu". Je zde popsána příprava, realizace a reflexe galerijní edukační praxe. Klíčová slova: diskurs, galerie, umělecké muzeum, umělecká škola, metody kvalitativního výzkumuThis study examines the function of art education at the level of selected European and Czech national documents, at the level of Prague 1 galleries and museums that offer education programmes for school groups at the level of the individual education employees of museums, galleries and of primary graphic and plastic art school in Prague 1. The content of the thesis is based on data collected and analyzed using grounded theory of the qualitative research. The research data pass through the entire text and show the links between themselves and connections with theoretical texts. The text of the thesis is divided into two parts. The first one is focused on theoretical and research findings. Here are the resources of the whole work contained, statements about art and education from the perspective of different discourses, creation of gallery and museum education, creation of gallery and museum education, the current trends in the gallery and museum education, position of gallery and museum educators, the competency of educators, the methodology, research results and evaluation of research probe. The second part deals with didactic processing of the exhibition so called "Po sametu" (After Velvet). There is described the preparation, execution and reflection of the gallery education work. Key-words:...
Keywords:
art museum; art school; discourse; gallery; qualitative research methods; diskurz; galerie; metody kvalitativního výzkumu; muzeum umění; základní umělecká škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32654