Original title:
Dopravní výchova na 1. stupni základních škol
Translated title:
Road Safety Education in Primary Schools
Authors:
Matoulková, Zuzana ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce nesoucí název Dopravní výchova na 1. stupni základních škol je zaměřena na obsah současné dopravní výchovy dětí ve školách a jak ji lze zkvalitnit a případně rozšířit pomocí dostupných materiálů. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část charakterizuje dopravní výchovu dětí, její cíle a principy a definuje dítě jako účastníka silničního provozu. Shrnuje obsah dopravní výchovy na prvním stupni základních škol a také je jedna kapitola věnována dětským dopravním hřištím, jako povinné součásti vzdělávacího obsahu. Zároveň se zabývá dopravními nehodami dětí a preventivními programy. Praktická část je věnována rozhovorům s odborníky a dětmi. Popisuje průběh jednoho dne preventivného programu BESIP Team, nabízí podnětné otázky využitelné ve výuce, a obsahuje soubor materiálů, připravených k využití, s metodikou pro učitele.The diploma thesis, entitled Road Safety Education in Primary Schools, is focused on content of current children's Road Safety Education in schools, how to improve the quality of it and also how to enlarge it thanks to available materials. This thesis consists of the theoretical and the practical part. The former characterises children's Road Safety Education, its' principles and goals and it defines a child as a participant in a traffic. It summarizes content of Road Safety Education in primary schools and also one chapter is devoted to children's traffic play-grounds as an obligatory component of educational content. Therewithal, it is concerned with traffic accidents and with preventative programs. The practical part is dedicated to interviews with specialists and with children. It describes one day of the preventive program BESIP Team. It offers challenging questions which can be used in classes and it contains a set of ready to use materials with a methodology for teachers.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32227