Název:
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ: přístup škol a pedagogů k handicapovaným žákům.
Překlad názvu:
Pupils with special educational needs in primary and secondary schools: access schools and teachers to handicapped students.
Autoři:
Hamtilová, Martina ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Havlová, Michaela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá přístupem škol a pedagogů k handicapovaným žákům. Teoretická část se věnuje problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a její legislativou, pojmu handicap a formám handicapu. Z forem handicapu jsou charakterizovány specifické poruchy učení, lehká mozková dysfunkce a poruchy chování, dětská mozková obrna, autismus a Aspergerův syndrom. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na podmínky, legislativu, dokumenty a statistické údaje v oblasti integrace handicapovaných žáků. Pro praktickou část diplomové práce jsem si stanovila několik cílů: pozorovat chod vyučovací hodiny, přístup pedagoga a práci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; realizovat výuku s handicapovanými žáky pro získání vlastní zkušenosti; vést rozhovory s pedagogy, s asistenty pedagogů, případně i se speciálním pedagogem za účelem zjistit názor pedagogických pracovníků na integraci a získat doporučení o přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami; prostřednictvím dotazníků pro školy zjistit podmínky pro integraci handicapovaných žáků a závěrem shrnout doporučení a vytvořit příručku pro pedagogy začínající pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.The thesis deals with access schools and teachers to handicapped students. Theoretical part follows problems of pupils with special educational needs and its legislation, the concept of handicap and disability forms. I characterize from the forms of disability specific learning disorders, brain dysfunction and behavior disorders, cerebral palsy, autism and Asperger syndrome. The last chapter of this part focuses on the conditions, legislation, documents and statistical data in the field of disabled pupils integration. For the practical part I have set several goals: regarding the run of the lesson, teacher access and work of pupils with special educational needs; realize education with handicapped students to obtain my own experience; conduct interviews with teachers, with teacher's assistant, possibly with a special needs teacher in order to obtain an opinion of teaching staff to integrateion and obtain advice for access to pupils with special educational needs; through questionnaires for schools to determine the conditions for integration of handicapped pupils, and finally summarize the recommendations and create a handbook for teachers beginning to work with pupils with special educational needs.
Klíčová slova:
Aspergerův syndrom; autismus; dětská mozková obrna; handicap; individuální vzdělávací plán; integrace; lehká mozková dysfunkce; poruchy chování; specifické poruchy učení; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; Asperger syndrome; autism; behavior disorders; brain dysfunction; cerebral palsy; handicap; individual education plan; pupil with special educational needs; specific learning disorders