Název:
Funkčnost komunikačních systémů u dětí a žáků s kongenitální hluchslepotou
Překlad názvu:
Application of Communication Systéms for Cihldren and Pupils with Congenital Deafblindness
Autoři:
Pavlíčková, Hana ; Housarová, Blanka (vedoucí práce) ; Štěpáníková, Alena (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce Hana Pavlíčková ABSTRAKT Funkčnost komunikačních systémů u dětí a žáků s kongenitální hluchoslepotou Hana Pavlíčková, Mgr. Abstrakt: Tématem rigorózní práce je problematika funkčnosti komunikačních systémů u dětí a žáků s vrozenou hluchoslepotou v běžných životních situacích, kdy cílovou věkovou skupinou jsou děti a žáci školního věku. Práce je rozčleněna na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje definiční vymezení pojmu komunikace a hluchoslepota, spolu s nastíněním nejčastější etiologie a klasifikací tohoto duálního senzorického postižení v rámci České republiky i několika zahraničních zemí. Dále je přiblížena charakteristika hluchoslepého dítěte, problematika rodiny a institucí věnujících se péči o tyto děti s důrazem na vzdělávání. Empirická část se formou kvalitativního průzkumu - s využitím analýzy videonahrávek, pozorování a rozhovorů soustředí na úroveň a zřejmá úskalí sledované oblasti komunikačních kompetencí jednotlivých probandů. Následuje komparace získaných výsledků průzkumného šetření, na základě nichž je možno vysledovat zda, a případně s jakými, odchylkami a zákonitostmi se v oblasti pragmatické roviny komunikačních dovedností u dětí a žáků s vrozenou hluchoslepotou setkáváme. Klíčová slova: hluchoslepta, komunikace, alternativní a augmentativní...Rigorózní práce Hana Pavlíčková ABSTRACT The functionality of the communication systems for congenital delf-blind children and pupils Hana Pavlíčková, Mgr. Abstract: The topic of this thesis is the communication skills of children with congenital deafblind toward their parents and the next of kin in the pragmatical level of communication. There are two parts of this thesis - theoretical part and empirical part. The first one contains some definitions of the terms communication, deafblind and classification of the deafblind in the Czech republic and some foreign countries. There are also chapters characterizing deafblind child and the families caring for those children and describing the communication systems using by deafblind persons. The empirical part is based on qualitative analysis of 6 case studies. I am interested in communication skills of individual members of tested sample - with the emphasis on the change of communication systems according to the development and the intervention. I would like to find out the incidence of patterns and their forms trough this analysis. Obtained data are matching and put mathematically and also graphically in consequence the results. Key words: deafblind, communication, alternative and augumentative communication, communication system, communication skills,...