Original title:
Školy obnovy venkova
Translated title:
Schools of rural renewal
Authors:
Kováříková, Zdeňka ; Rynda, Ivan (advisor) ; Lapka, Miloslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce vymezuje fenomén škol obnovy venkova prostřednictvím čtyř případových studií, které ilustrují různé pojetí této instituce, a jejich srovnání. Empirický výzkum vychází z teoretické rešerše tématu, v níž jsou definovány základní pojmy, se kterými školy obnovy venkova pracují: venkov, problémy venkova, obnova venkova. Na základě analýzy rozhovorů s představiteli škol obnovy venkova a studia dokumentů jsou sestavené čtyři modelové příklady, které prezentují strategie, jaké školy obnovy venkova přijaly k obnově venkova. Přestože školy obnovy venkova rozvinuly odlišné přístupy ke stejnému tématu, shodují se v několika rysech: jsou projektem obcí nebo jiných aktérů venkovské politiky, je jim společný cíl přinášet na venkov vzdělávání a za svou cílovou skupinu považují především zastupitele malých obcí. Největší rozvoj škol obnovy venkova byl spojen s přeměnou společnosti v devadesátých letech 20. století, kdy výraznou měrou přispěly k rozvoji kompetencí obecních zastupitelů a budování absorpční kapacity venkova pro získávání finančních prostředků. Klíčová slova Školy obnovy venkova, program obnovy venkova, obnova venkova, rozvoj venkova, venkovPresented diploma paper defines the phenomenon of school of rural renewal through four case studies that illustrate different approaches to this institution, and through their comparison. The empirical research is based on a theory development including definition of key words; rural areas, rural problems and rural renewal being among them. Analyzing interviews with the schools' representatives together with documentation study lead to conducting four examples of schools of rural renewal presenting four strategies for rural renewal. Despite having different approaches to the same topic, they correspond in several characteristics: they are a municipality project, they share the common idea of introducing further education to the regional politics and the target group is defined as the municipality officers. Major development of the phenomenon of schools of rural renewal was experienced in 1990's, when they meant a large contribution to the rural stakeholders' acquirements and capacity building. Keywords Schools of rural renewal, rural renewal program, rural renewal, rural development, rural areas, countryside
Keywords:
rural development; rural regions; rural renewal; rural renewal program; schools of rural renewal; obnova venkova; program obnovy venkova; rozvoj venkova; venkov; školy obnovy venkova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31768