Original title:
Facebook a volby. Analýza sebeprezentace českých politických stran před volbami do Poslanecké sněmovny 2010
Translated title:
Facebook and the elections. The analysis of a self-presentation of the Czech political parties before the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2010
Authors:
Báčová, Petra ; Marcelli, Miroslav (advisor) ; Nováková, Martina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které proběhly 28. a 29. května 2010, byly nazývány facebookovými volbami. Politická uskupení totiž v tomto období poprvé výrazně využila pro své kampaně sociální síť Facebook. V diplomové práci s názvem Facebook a volby. Analýza sebeprezentace českých politických stran před volbami do Poslanecké sněmovny 2010 se zabýváme sémiotickou analýzou facebookových účtů vybraných politických stran a jejich předsedů. Své facebookové prezentace měly v monitorovaném období Občanská demokratická strana, Česká strana sociálně demokratická, TOP 09, Věci veřejné, Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová a Strana zelených. Komunistická strana Čech a Moravy na Facebooku oficiálně zaregistrována nebyla. Analyzovali jsme též facebookové stránky Mirka Topolánka (ODS), Petra Nečase (ODS), Jiřího Paroubka (ČSSD), Karla Schwarzenberga (TOP 09), Radka Johna (VV), Cyrila Svobody (KDU-ČSL) a Ondřeje Lišky (SZ). Facebook označujeme za virální sociální síť. Analyzujeme ho jako kyberprostor s ambivalentní strukturou, která ovlivňuje způsob komunikačního procesu před volbami. Rizomatickou mapu Facebooku srovnáváme s topologií virtuální kavárny. Čtenáři rovněž předkládáme komparaci s egocentrickou strukturou monitorovaného sociowaru. Dále pomocí teorie politického...The elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic on 28th and 29th May 2010 was called Facebook elections. The reason for such title was the scale of usage of Facebook by the political parties for their campaigns. The thesis Facebook and the elections. The analysis of a self-presentation of the Czech political parties before the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2010 focuses on a semiotic analysis of Facebook accounts of some political parties and their chairmen. During the monitored period Facebook presentations were presented by the Civic Democratic Party, the Czech Social Democratic Party, TOP 09, the Public Affairs party, Christian Democratic Union - Czechoslovak People's Party and the Greens. The Communist Party of Bohemia and Moravia was not officially registered on Facebook. We also analyzed Facebook pages of Mirek Topolanek (ODS), Petr Necas (ODS), Jiri Paroubek (CSSD), Karel Schwarzenberg (TOP 09), Radek John (VV), Cyril Svoboda (KDU-CSL) and Ondrej Liska (SZ). We call Facebook a viral social network. We analyzed it as a cyberspace with an ambivalent structure which influences the mean of a communication process before elections. Rhizomatic map of Facebook is comparable with a topology of a virtual cafe. We also...
Keywords:
campaign; elections; Facebook; political marketing; semiotics; Facebook; kampaň; politický marketing; sémiotika; volby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31385