Original title:
Umění a móda
Translated title:
Fashion and art
Authors:
Vlášková, Veronika ; Jarošová, Helena (referee) ; Ševčík, Miloš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je vztah umění a módy z hlediska estetiky. K problému přistupuje systematicky. První kapitola práce zkoumá princip módy na podlkadě klasiků sociologie, G. Simmela, R. Königa, T. Veblena a G. Lipovetského. Dospívá k vymezení podstaty módy jako sociologické, tj. jakožto dvojpohybu společenského vyčlenění a integrace. Tento smysl (móda jako princip) je v práci odlišen od významu oděvní módy jakožto celku módních oděvů. Estetická složka v módě může vystupovat pouze jako druhotná. Druhá kapitola navazuje na tyto výsledky a podkládá je funkcionálně strukturalistickými principy v podání J. Mukařovského. Toto spojení umožňuje definovat módní oděv jako oděv s dominantní módní funkcí, umožňující sociální diferenciaci. Jakožto u oděvu u něj musí také existovat možnost obléknutí. Díky tomu módní oděv nemůže spadat do oblasti umění, kde dominuje funkce estetická, resp. pouze za cenu ztráty dominance módní funkce. Možné příčiny této ztráty zkoumá kapitola třetí. Ve čtvrté kapitole je nejprve krátce nastíněna Genettova koncepce modu transcendence uměleckého díla, která je poté aplikována na diskutovanou problematiku. To umožňuje vysvětlit možné přesahy uměleckých děl či žánrů do oděvů z hlediska extrafunkcionálního.The final thesis examines the relationship between art and fashion from the perspective of aesthetics. It deals with the problem systematically. The first chapter examines the principle of fashion on the strength of the classics of sociology, G. Simmel, R. König, T. Veblen and G. Lipovetsky. It concludes that the principle of fashion is sociological, i.e. it is a two-fold movement of social differentiation and integration. This meaning (fashion as principle) is contrasted with clothing fashion, i.e. fashion in the sense of the sum of fashion clothing. The aesthetic element in fashion occurs subsidiarily. The second chapter links these conclusions and bases them on the functionally structuralistic principles of J. Mukařovský. This connection defines fashion clothing as clothing with a dominant fashion function, enabling social differentiation. As it is clothing, it must be possible to wear it. Therefore fashion clothing cannot be included in the domain of art, where the aesthetic function dominates, or let us say only under the condition of losing the dominance of fashion function. The third chapter explores possible causes of its loss. The fourth chapter summarizes Genettes conception of mode of transcendence of a work of art, which is then applied to the discussed topic. This enables the explanation of...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/18997