Název:
Šikana - závažný problém škol
Překlad názvu:
Bullying - serious school problem
Autoři:
Štabrňáková, Lucie ; Večerka, Kazimír (vedoucí práce) ; Pohlová, Olga (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Moje bakalářská práce se zabývá problematikou školní šikany. Popisuje její vývoj a následné vymezení samotného pojmu. Dále se zabývám jejími aktéry, čili charakteristickými rysy agresora, oběti i skupiny. Zaměřuji se též na vývojová stádia školní šikany, následuje úvaha o možných příčinách a motivech tohoto patologického jednání. Podstatná je též kapitola o právních důsledcích tohoto jednání se zaměřením na uplatňování zákona o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. Následující kapitoly obsahují možnosti preventivních opatření a systematického řešení šikany. Vzhledem ke studovanému oboru je v práci obsažena i kapitola o činnosti sociálního pracovníka a institucí zabývající se touto problematikou. Poslední kapitola v teoretické části obsahuje situaci českých škol, kde se daný jev vyskytuje. Praktickou část mé práce tvoří kvantitativní průzkum, který jsem realizovala pomocí dotazníkového šetření v základní škole pro žáky se specifickými poruchami učení. Součástí práce jsou též přílohy např. kasuistika a ukázka sociometrického šetření.The bachelor thesis deals with problems of a school bullying. The author focuses on bullying participants, that means features of an aggressor, casualties and a group. There is also desrcription of a history of the school bullying and definiton of the given term. The author also characterizes the evolution stages of the school bullying and thinks about a possible causes and motivation of this pathological action. An important part of the thesis also concerns with a legal consequences of this action. Next chapters contain possibilities of preventive measures and a systematic problem solving. With respect to the studies the author includes a part about a social worker activity as well as activities of institutions interested in the problems. The last chapter of theoretic section addresses occurence of the phenomenon in czech schools. In a practical section there is a quantitative research, which was realized by questionnaire survey in an elementary school for children with specific learning problems. There are also encloses in the thesis.