Název:
Rovnovážná cvičení v přípravě na výuku běhu na lyžích dětí se zrakovým postižením
Překlad názvu:
Balance-related exercise as a preparation to cross-country skiing practice in visually impaired children
Autoři:
Chmelíčková, Hana ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Levitová, Andrea (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Rovnovážná cvičení v přípravě na výuku běhu na lyžích dětí se zrakovým postižením Cíl práce: Cílem této práce je ověřit možnost aplikace vybraných rovnovážných cvičení u dětí se zrakovým postižením. Metoda: Výzkumný soubor byl tvořen šesti žáky Základní školy pro zrakově postižené ve věku 14 a 15 let. Deset týdnů jsme u nich aplikovali vybraná rovnovážná cvičení zaměřená na nácvik běžeckého lyžování. Pro zhodnocení změny vybraných rovnovážných parametrů před a po cvičební intervenci jsme použili metodu hodnocení stability postoje na tlakové desce Footscan a terénní test chůze po slepu. Výsledky a závěry: Práce poukázala na možnost pohybové intervence formou rovnovážných cvičení v předsezónní přípravě běhu na lyžích. Prokázalo se, že vybraná rovnovážná cvičení lze aplikovat v plném rozsahu v hodinách školní TV u žáků se zrakovým postižením. U většiny jedinců ze sledovaného souboru došlo po pohybové intervenci ke zlepšení úrovně dynamické rovnováhy (vyjádřené terénním testem chůze po slepu). Ve studii se nepotvrdila možnost pozitivního ovlivnění sledovaných parametrů stability postoje desetitýdenní pohybovou intervencí. Klíčová slova: Zrakové postižení, rovnovážná cvičení, běh na lyžích, stabilita postoje, FootscanTitle: Balance-related excercise as a preparation to cross-country skiing practice in visually impaired children. Objectives of the Thesis: The goal of this thesis is to test the possibilitiy of implementation of selected balance- related excercise in visually impaired children. Method: The testing pool consisted of six pupils attending the Special school for Visually Impaired Children between 14 and 15 years of age. Over the period of ten weeks, selected exercise geared towards the cross-country skiing was practiced with these students. The research method applied to measure students' indicators of balance before and after the excercise was an assessment of standing stability at the Footscan pressure table, as well as a walking test in terrain with blinded eyes. Results and Conclusions: This research has indicated the possibility of physical intervention in form of balance- related practice as part of the preparation before the cross-country skiing season begins. It has proven that selected balance-related excercise can be applied with no limitations during the physical education classes for visually impaired pupils. After the physical intervention, the majority of tested individuals showed improvements in their indicators of dynamic balance, as proved by the walking test in terrain with blinded...