Original title:
Problémy ústní komunikace s minoritními skupinami žáků v hodinách matematiky u dětí ve věku pěti až osmi let
Translated title:
Problems of Oral Communication with Pupils from Minority Groups in Mathematics Lessons for Children from the Ages of Five to Eight
Authors:
Fonferová, Eva ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Šotolová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na zmapování obtíží souvisejících s mírou porozumění slov, která vyjadřují vzájemnou polohu objektů. Odlišná stavba řeči dětí z minoritních skupin může způsobovat komunikační obtíže a mít za následek problémy spjaté s pochopením matematických zadání.. Pomocí sestavených aktivit byl ověřován vliv odlišností romského a českého jazyka na porozumění a správnost řešení zadávaných úkolů. Ověření tohoto vlivu by se mohlo stát podkladem pro individuální přístup k žákům z minoritních skupin, a tím usnadnit začátek vzdělávacího procesu těchto žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The diploma work maps difficulties with an understanding of words which express a mutual position of objects. Children from minority groups use a different structure of speech. It may be a reason of a communication misunderstanding and problems with mathematical tasks and excercises. We use special activities to test differences between Romany and Czech languages. And we test how these differences work when pupils do some exercises. It could be a basis for an individual approach to pupils from minority groups which could make a beginning of education of these children easier. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/9822