Název:
Vazba dětí k dospělé pečující osobě v dětském domově - analýza situace a možností
Překlad názvu:
Children attachment to adult care providers in children homes - analysis of conditions and possibilities
Autoři:
Esterková, Manuela ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Pazlarová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Základní otázkou, na kterou tato práce hledá odpověď, je, jaké jsou možnosti posilování vztahové vazby mezi dítětem ve věku 9. - 18. měsíců a pečující osobou v ústavním zařízení. A to především na straně sestry. Práce se také snaží zmapovat vnější podmínky ovlivňující formování této vazby. Pro porozumění tématu byly vybrány teoretické poznatky z vývojové psychologie, teorie vztahové vazby a z prostředí a systému ústavní péče v ČR. K dosažení nalezení odpovědí na otázky nejsilnějších činitelů vazebného chování a rozdílů při navazování vztahové vazby dítěte s různými osobami z pečujícího personálu byla použita metoda otevřeného zúčastněného pozorování interakce dítě - pečující osoba při specifických činnostech krmení a koupání. Informace o vnějších faktorech ovlivňujících vazebné chování a možnostech posilování vztahové vazby byly získány prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pečujícím personálem a vedením zařízení, jež byly následně vyhodnoceny metodou kvantitativní analýzy. Pozorované události krmení a koupání byly kategorizovány do jednotlivých prvků vazebného chování (na straně dítěte: vizuální pozornost, vokalizace, úsměv a vztahování rukou k pečující osobě; na straně personálu: verbální komunikace, oční kontakt a proximita). Zároveň se u pečujících osob sledovala jejich jemnocitná reaktivita a...The thesis tries to find the answer to the basic question: "What are the possible ways to strengthen attachment between children at the age from 9 to 18 months and their caregivers at the facilities of institutional care, nurses in particular?" The work also aspires to map the external conditions influencing formation of the attachment. In order to explain the topic, some theoretical findings of developmental psychology, attachment theory and information about the system of institutional care in the Czech Republic have been presented here. The answers concerning the strongest factors of attachment behavior and different attachment of one child to various caregivers and vice versa were being sought with the help of the method of an involved observation of the interaction child-caregiver during specific activities of feeding and bathing. Pieces of information about external influences of the attachment behavior and the possibilities to nurture it were being gathered by the method of semi-structural interview with the caregivers and the directors of the visited institutions. The activities of feeding and bathing, which were being observed, have been split into individual elements of attachment behavior (on the side of a child: visual attention, vocal reactions, smile and stretching arms towards the caregiver;...