Original title:
Hoganovy testy v personálně-poradenské praxi
Translated title:
Hogan tests in personnel-psychology practice
Authors:
Motijevskij, Maxim ; Štikar, Jiří (referee) ; Wagnerová, Irena (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na téma využití osobnostních dotazníků v personálně-poradenské praxi. Teoretická část obsahuje obecné metodologické otázky poznávání osobnosti, diskusi záměrného zkreslení výsledků v osobnostních dotaznících a popis testů vypracovaných Robertem a Joyce Hoganovými: Hogan Personality Inventory (Hoganův osobnostní dotazník), Hogan Development Survey (Hoganův rozvojový test) a Motives, Values, Preferences Inventory (Inventář motivů, hodnot a preferencí) z hlediska jejich struktury a psychometrických vlastností. Praktická část je věnována využití testu HPI pro účely srovnání profilu studentů psychologie s obecnou populací. V rámci práce jsem zjistil, že Hoganovy metody jsou značným přínosem pro obor psychologie práce a organizace a mohou být využity jako velmi užitečné nástroje pro současnou personálněporadenskou praxi.This diploma thesis is aimed to the use of personality inventories in personnel psychology practice. Theoretical part contains general methodology tasks of the personality research, discussion of faking in personality inventories, description and assessment of the structure and psychometric qualities of the tests by Robert and Joyce Hogan: Hogan Personality Inventory, Hogan Development Survey and Motivation, Values and Preferences Inventory. Empirical part is focused on the usage of HPI for the purposes of comparison of profiles of psychology students with Czech population. In the diploma thesis was found out, that Hogan tests are substantial gain for the work and organizational psychology. They could be used as very useful instruments in the modern personnel psychology practice.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/17501