Original title:
Příprava učitelů na vzdělávání v právech dítěte
Translated title:
Preparing teachers for training in children's rights
Authors:
Hejlová, Helena ; Spilková, Vladimíra (advisor) ; Lukavská, Eva (referee) ; Hradečná, Marie (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce hledá odpověď na otázku, proč učit děti právům dítěte a na jakých pilířích toto vzdělávání vystavět. Výsledkem je koncepční založení kurzu vzdělávajícího učitele v právech dítěte při pregraduální vysokoškolské přípravě. Respektuje hodnoty konceptu práv dítěte, které ve vzdělávacím poli a jeho etických souvislostech vyznívají v právo na dětství. Tento pohled je v práci doložen filozoficko-antropologickými, psychologickými a sociologickými zřeteli pojímání dítěte a dětství. Modely kurzu jsou ověřovány akčním výzkumem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Dissertation searches for an answer of the question "Why children have to be educated on children rights and what pillars are necessery for this education". Result of the answer is the pre-servis university teacher preparation conception course focused to the children rights education. It respects values of the rights of the child, the tenor of that was the right on childhood on the fíeld of education and its ethics. This look at the problém is supported by evidence of philosophy (antropology), psychology and sociology, especially how these sciences perceive the child and childhood. Models of the course are tested by action research. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/16624