Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Význam vědomí etnické identity pro rozvoj osobnosti a možnosti podpory pozitivního sebepojetí romských dětí v dětských domovech
Original title:
Význam vědomí etnické identity pro rozvoj osobnosti a možnosti podpory pozitivního sebepojetí romských dětí v dětských domovech
Translated title:
The importance of ethnic identity awareness for personality development, the possibilities of support of positive self-image of romani children in childrens' home
Authors:
Kolářová, Helena ; Vančáková, Martina (referee) ; Červenka, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
Práce je zaměřena na velmi zranitelnou skupinu Romů - děti vyrůstající v dětských domovech. Inspirací pro mě byla pedagogická práce s romskými dětmi, kontakt s pedagogy romských dětí a se sociálními pracovníky, kteří se s romskými dětmi a rodinami setkávají, pokud jsou v nepříznivé sociální situaci. Problematika souvisí s nynější diskusí o tom, zda Romové v Čechách a na Slovensku "mají etnickou identitu", potažmo zda je smysluplné podporovat romské etnoemancipační hnutí. Zaměření práce na etnickou identitu z hlediska jednotlivce, jeho psychický a osobnostní vývoj a pohodu vnímám jako doplnění diskusí na toto téma. Ty obvykle nepopisují, jak ten či onen teoretický pohled ovlivní psychiku jednotlivých lidí, pokud se prosadí v praktické rovině prostřednictvím státní politiky. Rozhodujícím podnětem pro mě bylo setkání se sociálními pracovnicemi, které se událo na vzdělávacím kurzu. Jednalo se o pracovnice z oddělení sociálně právní ochrany dětí, na jejichž popud těchto jsou děti do domovů soudním rozhodnutím umísťovány, a o pracovnice přímo z dětských domovů. Kurz se netýkal primárně dětí romských. Při rozhovoru o úloze sociálních pracovníků z oddělení sociálně právní ochrany dětí při městském úřadě v situaci, kdy jsou již děti umístěny do dětského domova, sdělila jedna z pracovnic svůj zážitek: romské dítě se...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/16045