Název:
Podoby paměti v románech Lídii Jorgeové
Překlad názvu:
The shapes of memory in the novels of Lídia Jorge
Autoři:
Vrublová, Karolína ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své diplomové práci nazvané Podoby paměti v románech LídU Jorgeové j sem se věnovala románům současné spisovatelky Lídii J orgeové, která Je jednou z představitelek "podubnové generace" portugalských spisovatelů. Jej í díla J sou kromě kritické reflexe zrněn v portugalské společnosti propoj ena rovněž tématem paměti. Ve své práci j sem se na základě analýzy dvou románů Pobřeží šepotů a Zahrada bez hranic snažila zj istit, jakých podob v nich paměť nabývá a jakých prostředků bylo využito k jejímu zobrazení. Srovnáním rozdílných pohledů na stejnou skutečnost, které k sobě Lídia J orgeová v románech řadí, j sem se pokusila dobrat odpovědi na otázku, proč se tato autorka vůbec ztvárněním paměti zabývá. V románu Pobřeží šepotů nacházíme dvě podoby paměti, reprezentované dvěma pohledy na stejnou událost, vycházející však z nestejných časů a prostředí. Za pomoci metatextové dekonstrukce jedné části knihy druhou je srovnáván pohled ženský a mužský, evropský a africký, koloniální a kolonizovaný, starý a nový, národní a cizí. Následné porovnání pohledů hlavní hrdinky na události v době jejich dění a s dvacetiletým odstupem nám ukazuje, jak při zpětném pohledu vidíme většinu věcí jinak a často jasněji. Jelikož čas paměť proměňuje, obraz pamětí zaznamenané skutečnosti se během let mění. Pomyslná zahrada představuj...In my thesis entitled The shapes oj Memory in Novels oj Lídia Jorge, I folIowed novels of present-day writer Lídia Jorge, who is the representative of "Post Revolution Generation"of Portuguese writers. Her publications are linked by the theme of memory as welI as critical reflection of Portuguese society. I made an effort to uncover what shapes does the "memory" gain and which meanings were used for its imaging on the basis of analyzing the novel s - The Murmuring Coast (A Costa dos Murmúrios, 1988) and The Garden without Limits (O Jardim sem Limites, 1995). I managed to find out answers on the question why the authoress even occupies herself with the interpretation of the memory comparing different views on the same matter of fact, that are ranked together by Lídia J orge in her novels. The memory in the analyzed novels appears in its very structures, because the main concern is always the retrospective recolIection, narrating of events that already have happened and cannot be changed, but its consequences are stilI lasting. The theme of memory is also used because the "myth remove process" and the "seeking for the identity" directly result from personal and national history and always refer to at least one level of the story. In the novel The Murmuring Coast we can find two different appearances of...