Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Zkoumání Rushdieho vypravěčské techniky v jeho románech Hanba a Půlnoční děti, její použití k vytvoření sociálního komentáře o politické situaci v Indii a v Pákistánu, a zařazení Rusdieho literatury do post-koloniálního kontextu
Original title:
Zkoumání Rushdieho vypravěčské techniky v jeho románech Hanba a Půlnoční děti, její použití k vytvoření sociálního komentáře o politické situaci v Indii a v Pákistánu, a zařazení Rusdieho literatury do post-koloniálního kontextu
Translated title:
An exploration of Rushdie's narrative strategy in Shame and Midnight's Children, its usage to create a social commentary on the political situation of India and Pakistan, and placing Rushdie's literature in the context of post-colonialism
Authors:
Kühnlová, Caroline ; Clark, Colin Steele (advisor) ; Beran, Zdeněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This BA paper discusses how Salman Rushdie makes use of the narrative strategy of magical realism in his novels Midnight's Children and Shame, to create a picture of and a commentary upon the culture and politics of India and Pakistan in the 20th century, taking into consideration the use of multiple perspectives - individual, universal, historical. Rushdie's literature and narrative strategy are also discussed in light of how they are deployed to illuminate post-colonialism and its associated dilemmas.Hlavním cílem této bakalářské práce je zkoumání vypravěčské techniky Salmana Rushdieho v jeho románech Půlnoční děti (1981) a Hanba (1983). K pochopení Rushdieho literární tvorby je důležité nahlédnout do jeho života a identifikovat podněty, které tuto tvorbu ovlivnily. Také historie Indie a Pákistánu hrají v jeho dílech důležitou roli. Příběhy Půlnočních děti i Hanby se v těchto zemích odehrávají, proto se část práce právě touto historií zabývá. Nadále je Rushdieho tvorba charakterizována jako magickorealistická, postmoderní a postkoloniální, a tyto prvky jsou pomocí příkladů z Půlnočních dětí a Hanby ilustrovány.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/14171