Original title:
Aplikace bazální stimulace v procesu edukace dítěte s dětskou mozkovou obrnou
Translated title:
The application of basal stimulation in the education of child with cerebral palsy
Authors:
Salačová, Miroslava ; Chudějová, Petra (advisor) ; Malá, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Aplikace bazální stimulace v procesu edukace u dítěte s dětskou mozkovou obrnou. The application of basal stimulation in the education of a child with cerebral palsy. Cíl práce: Práce si kladla za cíl zjistit možnosti aplikace bazální stimulace v oblasti edukace dětí s DMO a ověřit, jakým způsobem ovlivňuje edukaci dítěte v průběhu jednoho školního roku. Metoda: V diplomové práci byly využity kvalitativní metody sběru dat a to zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor, zdravotnická a školní dokumentace. Výsledky: Poukazují na zlepšení celkového rozvoje dítěte, konkrétně v oblasti hrubé i jemné motoriky, zvýšení soběstačnosti a samostatnosti v sebeobslužných činnostech. Dokazují též získání nových dovedností v oblasti vnímání. Přispívají k porozumění významu doteků v interakci mezi lidmi. Klíčová slova: Vnímání, bazální stimulace, edukace, snoezelen, komunikace. - 3 -The application of basal stimulation in the education of a child with cerebral palsy. Objective: The work was aimed at identifying opportunities for application of basal stimulation in children with cerebral palsy and verify how education affects child during one school year. method: In this thesis were used qualitative methods of data collection and participant observation, semi-structured interview, medical and school documentation. Results: They point to improve the overall development of the child, specifically in the areas of gross and fine motor skills, increase self-sufficiency and independence in self-care activities. They show also gain new skills in perception. Contribute to the understanding of the importance of touch in interaction between people. Keywords: Perception, basal stimulation, education, snoezelen, communication.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/13775