Original title:
Práce školských pracovníků s hyperaktivními dětmi
Translated title:
Educators activities with hyperactive children
Authors:
Matulová, Veronika ; Kovaříková, Miroslava (advisor) ; Hanušová, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je přiblížit problematiku dětí se syndromem poruch pozornosti učitelům, vychovatelům případně rodičům a usnadnit jim tak nelehkou práci prostřednictvím příručky, která shrnuje všechny zásady komunikace, metody práce, možnosti školy v tomto ohledu. Z praxe vím, že učitelé mají s těmito žáky problémy a neumí s nimi pracovat tak, aby výuka byla efektivní. Učitelé jisté povědomí z vysokých škol o tomto problému mají, ale stále se potýkají s řešením různých situací na které nejsou připraveni. Teoretická část je věnována vysvětlením pojmů, souvislostí a veškerých informací, které souvisí s ADD/ADHD a které objasňují celou problematiku. Samozřejmě není možné uvést úplně vše, ale snažila jsem se, aby zde byly informace, které pomohou učitelům, vychovatelům či rodičům orientovat se v problému. Výzkumná část, která je výzkumem kvalitativním obsahuje kazuistiky chlapců s diagnózou ADHD které naznačují, že práce učitelů není optimální. Výstupem celé diplomové práce je příručka, která vychází z poznatků, které jsem nabyla během práce na kazuistikách a obsahuje praktická doporučení, nápady a náměty pro práci s dětmi s ADD/ADHD.The aim of thesis is to familiarize teachers and potentially parents with the issue of children suffering with concentration disorder. This should make a rather uneasy job using a handbook, which summarizes all communication procedures, methodologies and possibilities, much easier. From my personal experience, I'm aware of that teacher struggle working with these children; they don't know how to approach them efficiently. Teachers do have certain awareness from their universities; however, they still need to deal with resolving various situations to which they have not been prepared to. The theoretical part describes the terminology, aspects and gives overall information relating to ADD/ADHD clarifying the whole issue. It is indeed impossible to mention everything; however, I have chosen and included such information that will help the teachers, teaching staff assistants and parents to orientate within the whole thing. The experimental part, which is a quality research, contains case studies of boys diagnosed with ADHD. These quite clearly suggest teachers' work is not optimal. As for the output of this thesis, it is a handbook concluding from learning I have gained while working on mentioned case studies. It contains practical recommendations as well as suggestions useful when working with ADD/ADHD children.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12494