Original title:
Šikana na základní škole
Translated title:
Problems of bullying in primary school
Authors:
Šťastná, Leona ; Stará, Jana (advisor) ; Hejlová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Šikana na základní škole" se v teoretické části zabývá obecnou analýzou problematiky šikany na základní škole, dále pak příčinami šikany, jejími protagonisty, následky setkávání se šikanou pro oběti, agresory a svědky šikany. Samostatná část této kapitoly je věnována také doporučeným strategiím a postupům pro předcházení šikany na školách. V praktické části je práce zaměřena na zjišťování názorů učitelů na způsoby předcházení a řešení šikany na škole. Produktem diplomové práce je informační leták pro učitele, který shrnuje základní "mýty" o šikaně a uvádí relevantní informace, které tyto mýty vyvracejí. V přílohách jsou uvedeny některé doplňující informace o druzích šikanování s popisem příkladů, dále pak informační leták pro děti a mládež, co dělat v případě, jsou-li šikanováni, najdeme zde také přehled stádií negativního vývoje skupiny, dotazníky, které učitelé vyplňovali pro empirickou část a konečně zmíněný leták pro učitele o "mýtech" s šikanou spojených.The Diploma Thesis "Chicane at Primary School" is in the theoretical part aimed at the basic information of the problem, the psychological cause for bullying, its protagonists, consequences of experience with bullying for victims, aggressors and witnesses. A separate part of this chapter is concerned with recommended strategies and methods to prevent from school chicagne. The practical part is aimed at the investigation of the teachers' meanings of the chicane itself, their opinion on prevention and solving to bullying at school. Outgrowth of the diploma thesis is an information handout for teachers summarising basic "myths" and misperceptions about bullying and conveys relevant information with disproving arguments. The attachements are covered up by some completive information on forms of bullying along with characterization of examples, then there is an information handout for youth advising what to do in the case of being bullied, after it a view of stages in development of bullying in a group, questionnaires filed by teaches for empirical part and finally forenamed handout for teachers with "myths" about bullying.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12471