Original title:
Sluchové vnímání u dětí předškolního věku
Translated title:
AUDITIVE PERCEPTION BY PRE-SCHOOL CHILDREN
Authors:
Kodetová, Jana ; Housarová, Blanka (advisor) ; Růžičková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je posouzení jednotlivých oblastí sluchového vnímání u předškolních dětí. Konkrétně se jedná o oblasti slabikové analýzy a syntézy, sluchového rozlišování a rýmování, hláskové analýzy a syntézy a manipulace s hláskami ve zvukové struktuře slova. Diplomová práce směřuje ke zhodnocení stavu sluchového vnímání před nástupem povinné školní docházky u intaktní populace. Ve své diplomové práci se zaměřuji na poznatky z prostudované literatury, jimiž jsou podložena teoretická východiska práce. Závěry diplomové práce jsou založeny na kvantitativním průzkumu dětí mateřských škol. Klíčová slova: sluchové vnímání, oblasti sluchového vnímání, fonematické a fonologické uvědomování, fonematický sluch, diagnostika sluchového vnímáníSubject matter of the diploma thesis is an analysis certain areas of auditive perception by pre-school children. Concretely, the matters of the thesis are syllable analysis, synthesis, auditive discrimination, rhymes, sound analysis, synthesis and handling in phonetic word structure. In this diploma thesis I have focused my attention to the problems of auditive perception in specified intact group of pre-school aged children before their entry to compulsory school attendance. Base for the study are pieces of knowledge from related list of resources. The conclusions this survey are based on quantitative assay of children in day nursery school. Key words: auditive perception, areas of auditive perception, phonemic and phonologic awareness, phonemic ear, diagnostics of auditive perception
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12465