Original title:
Program efektivního učení jako součást rozvoje učebních kompetencí
Translated title:
Programm of effective learning as a part of learning competency development
Authors:
Svobodová, Lenka ; Koťa, Jaroslav (referee) ; Krykorková, Hana (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce bylo vytvořit návrh programu pro rozvoj efektivního učení. Po zmapování teorie jsme dospěli k závěru, že vhodnou pomoc v problematice rozvoje učebních kompetencí by mohla poskytnout určitá nabídka postupu ovlivňování učebních strategií žáka. Jako konkrétní podobu jsme zvolili dvoudenní trénink, který byl ověřen v sedmých třídách na ZŠ Praha Klánovice. Pro trénink byla stěžejní následující východiska: 1) pedagogicko psychologická diagnostika - zjednodušená forma vhodná pro práci učitele 2) úvod do psychologie učení - dětem byl poskytnut vhled (přiměřený jejich věku) do základů psychologie učení 3) plánování jako předpoklad efektivního učení - vhodné dovednosti 4) náprava nedostatků - pojmenování nevhodných učebních strategií a následné utváření nových,efektivnějších Dvoudenní trénink považujeme za přínosný ve smyslu vytvoření připravenosti žáka na další vědomé ovlivňování jeho učebních postupů.The objective of the thesis was to form the programm concept for effective learning development. After charting the theory we drew following conclusion: the sufficient help in learning competencies development could be provided by specific offer of influencing the learning strategies technique of student. As a concrete form we chose 2 - days training tested in 7. classes in Basic school Praha - Klanovice. There were following essential bases for the training: 1) pedagogical - psychological diagnostics - simplified version applicable for teacher work 2) introduction to psychology of learning - the bases of grounds of learning psychology was provided to children ( suitable to their age) 3) planing as supposal of effective learning - suitable skills 4) correction of deficiencies - designation of impropriate strategie of learning and follow-on formation of new, more effective ones. We consider the 2 - days traning to be contributing in the sense of formation student's preparedness to the next wilful influencing his learning process.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12012