Original title:
Sebehodnocení adolescentů se specifickými poruchami učení
Translated title:
Self-evaluation of adolencents with specific learning difficulties
Authors:
Rubášová, Tereza ; Valentová, Lidmila (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o problematice sebepojetí a sebehodnocení adolescentů se specifickými poruchami učení. Teoretická část je zaměřena na specifické poruchy učení, adolescenci a sebepojetí dospívajících. V praktické části diplomové práce jsem shromáždila informace o adolescentech se specifickými poruchami učení pomocí rozhovoru, pozorování a z dat pedagogicko-psychologické poradny. Z těchto údajů jsem sestavila tři případové studie chlapců a jedné dívky pro období od narození až do současnosti. Pokusila jsem se z kasuistik analyzovat obecné znaky individuálních problémů se specifickými poruchami učení s důrazem na utváření jejich sebepojetí.My diploma work deals with problems of self-conception and self-evaluation of adolescents with specific learning disabilities. The theoretical part is focused on specific learning disabilities, the period of adolescence and teenager's self-conception. The practical part of my diploma work consists of the information I gathered about adolescents with specific learning disabilities by means of an interviews, observation and data collected from the education and psychology counselling office. Based on this information I compiled three case studies, two of a boy and one of a girl, each through a period from their birth until the present. Based on casuistries I tried to analyze the common signs of individual problems with specific learning disabilities with emphasis on the formation of their self-conception.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/11546