Název:
Genderová diskriminace při vstupu na trh práce
Překlad názvu:
Gender discrimination on entering the labor market
Autoři:
Mildorfová, Jaroslava ; Čabanová, Bohumila (vedoucí práce) ; Králíková, Alena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá genderovou diskriminaci při vstupu na trh práce jednak vzhledem k širšímu kontextu politiky rovnosti žen a mužů tak, jak ji nastavuje Evropská unie a Česká republika a jednak se věnuje jejím konkrétním projevům, především inzerci zaměstnání. Práce nejdříve rozebírá nejdůležitější relevantní legislativu a strategické dokumenty Evropské unie a České republiky. Především strategické dokumenty a jejich dodržování v České republice, ale i některé zákonné normy jsou podrobeny kritice. Případová studie se pak věnuje příkladům sexistického a genderové korektního jazyka v inzerci zaměstnání a ukazuje zásadní souvislosti tohoto jevu s asymetrickým rozložením moci ve společnosti, genderovou segregací pracovního trhu a genderovými stereotypy na trhu práce. Závěr práce nabízí několik doporučení směřovaných státu, které jsou strukturovány do tří vzájemně souvisejících oblastí:legislativy, vzdělání a institucionální struktury. Po metodologické stránce práce obnáší analýzu strategických dokumentů, studium legislativy, strukturální povaha tématu je znázorněna pomocí stromu problémů. Případová studie inzerce zaměstnání využívá metodu kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This diploma Thesis examines gender discrimination on entering the labor market in the broader context of gender equality policy in the European Union and in the Czech Republic. It also investigates actual manifestation of this kind of gender discrimination, especially in employment advertising. The Thesis critically deals with the main legislation and strategic documents concerning gender equality in the European Union and in the Czech Republic. The included case study brings examples of sexist and non-sexist language in the employment advertising. Furthermore it demonstrates the main connection between gender discrimination on entering the labor market and asymmetric power distribution in the society, gender segregation and gender stereotypes in the labor market. The Thesis closes with some recommendations towards the state. These suggestions are structured into three interconnected spheres: legislature, education and the institutional structure. There are various kinds of methods used in the Thesis. It investigates legislation, analyses strategic documents and uses the method of problem tree to depict the structural nature of researched topic. Both, the quantitative and qualitative content analysis are used in the case study of employment advertising. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)