Original title:
Využití výchovné dramatiky při prevenci společensky nežádoucích jevů v primární škole
Translated title:
Use of educational drama in the prevention of socially undesirable phenomena in the primary school
Authors:
Hromková, Martina ; Hanušová, Jaroslava (referee) ; Marádová, Eva (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je přispět k hledání optimální cesty, jak předcházet násilí a šikaně u žáků primární školy. Jako jednu z možností nabízí využití dramatické výchovy. Ve výzkumné části jsou vyhodnoceny názory učitelů na využívání dramatické výchovy při prevenci násilí a šikany. Hlavní částí je návrh projektu, který je zaměřen na problematiku primární prevence, a který byl ověřen v praxi. Na základě zkušeností, jsou ke všem činnostem uvedena doporučení a rady pro další realizaci. Ověření projektu v praxi potvrzuje, že využití metod dramatické výchovy je jednou z možných cest, jak se věnovat prevenci násilí a šikany u žáků primární školy.The aim of this work is to contribute to finding the best wals, to prevent violence and bullying among pupils in primary schools. As one of the possibilities offered is the use of Drama Education. In the practical part are evaluated the views of teachers on the use of drama education in the prevention of violence and bullying. The main part is the project focused on primary prevention, wich was verified in practice. Based on experience, are written to each activities recommendations and advice for future implementation. Verification project in practice confirms that the use of methods of Drama is one of the possible ways, how to address the prevention of violence and bullying among pupils in primary schools.
Keywords:
aggressor; chicane and force; drama and story; drama education; primary prevention; risk behavior; agresor; drama a příběh; dramatická výchova; osobnostně sociální výchova; primární prevence; rizikové chování; šikana a násilí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/30587